Een makkie
Noa, Dina en Sasha zitten op de stoep voor Noa’s huis. Ze vervelen zich verschrikkelijk. Het is te warm om te steppen vinden ze. Maar ze kunnen niets anders verzinnen. Van Noa’s moeder mogen ze een ijsje gaan halen, maar daar moeten ze wel iets voor doen. Als ze 10 verkeersborden vinden, dan mogen ze een ijsje met 1 bolletje. Als ze meer borden vinden, dan mogen ze twee bolletjes ijs. Zou het ze lukken om 2 bolletjes ijs te scoren?
Aanvullende informatie
In de groep
Speel het verhaal af op het digitale schoolbord of op een computer / tablet. Bespreek na. Ken jij al verkeersborden? Welke? En welke tekens zie je soms op de weg? Weet je wat dat betekent? Laat de leerlingen in de verkeersplaat spellen, video’s en liedjes ontdekken, alleen of klassikaal.
Praktijkoefening
Ga met de leerlingen naar buiten en ga op zoek naar borden en verkeerstekens.
- Wat betekenen de borden?
- Wat betekenen de strepen op de weg?
- Zie je nog andere tekens op de weg?
- Zie je borden die op elkaar lijken?
Kinderen moeten nog veel leren over het verkeer. Begin er zo jong mogelijk mee. Bekijk samen het filmpje met het verhaal en praat erover met je kind. Wat betekenen de borden? Welke borden staan er bij ons in de buurt? Speel met je kind het verkeersbordenspel dat bij de plaat staat. Zo leert het spelenderwijs welke soorten borden er zijn.
Tips voor in het verkeer
Jonge kinderen kijken goed naar hun ouders en nemen gedrag over. Hou je daarom altijd aan de regels. Praat over de borden en verkeerstekens die je onderweg tegenkomt, zoals verkeerslichten. Zo maken jullie samen alvast een begin met het (her)kennen van verkeersborden en andere tekens!
Een makkie!
‘Gaan jullie niet lekker spelen, met dit prachtige weer?’ vraagt Noa’s moeder. Noa, Dina en Sasha zitten op de stoep voor Noa’s huis. ‘We vervelen ons verschrikkelijk’, zucht Noa. Sacha en Dina zuchten mee. Pfff. Het is te warm om te steppen vinden ze. Maar ze kunnen niets anders verzinnen.
‘Jullie mogen een ijsje halen, maar daar moet je dan wel wat voor doen’, zegt Noa’s moeder. De kinderen kijken haar nieuwsgierig aan. Een ijsje, daar hebben ze wel trek in!
Noa’s moeder geeft de kinderen een vel papier en een potlood en zegt: ga op zoek naar tien verkeersborden in de wijk en teken ze. Als jullie dat hebben gedaan, mogen jullie een bolletje ijs halen. ‘Een bolletje maar?’ vraagt Noa. ‘Nou vooruit’, zegt zijn moeder ‘als jullie er meer vinden, krijg je een extra bolletje.’ ‘Ha!’ zegt Noa, ‘makkie!’ En snel gaan ze op pad.
Het eerste bord vinden ze al meteen tegenover Noa’s huis. Een blauw bord met een P en een rolstoel. Die is niet zo moeilijk, want hier parkeert Dina’s vader vaak zijn auto. Een stukje verderop is de school. Daar vinden de kinderen een bord met 30km erop. Auto’s moeten hier langzaam rijden, want in deze straat zijn veel kinderen. En kijk, Noa rent er snel naartoe: Een blauw rond bord met een wandelaar erop. Dit is een voetpad. Als de klas naar de gym gaat, nemen ze vaak dit paadje. Lekker veilig! De kinderen lopen verder door de wijk. Ze vinden een bord van het fietspad en weer een stukje verder een van een voetgangersoversteekplaats.
Dan komen ze bij de grote weg. Er staat een bord in de vorm van een omgekeerde driehoek met een rode rand. Het verkeer op de drukke weg heeft voorrang. Deze weg mogen ze niet oversteken zonder hulp. Wat nu? Zo gaat het best nog lang duren voor ze tien borden hebben. Er rijdt een wagentje langs de kinderen met twee werkmannen erin. ‘Gemeente’ staat op het karretje. De mannen stappen uit en schroeven het voorrangsbord los. Dina was nog druk aan het tekenen. Even wachten hoor, roept Noa. Hij vertelt aan de mannen wat ze aan het doen zijn. ‘Geen zorgen kids’, zegt de man. Hij hangt er een mooie nieuwe voor in de plaats. ‘Wij rijden vandaag een rondje door de stad om de kapotte borden te fiksen. Kijk maar eens in de laadbak van de auto. Noa springt op-en-neer. In de laadbak liggen wel twintig borden! Een waarschuwingsbord voor een hobbel in de weg, een hier-mogen-geen-brommers-bord. Een stopbord. En nog heel veel meer. Snel tekenen de kinderen de borden na. Tevreden wandelen ze terug naar huis. Zo was twee bolletjes ijs scoren toch nog een makkie!
Op een bordje
Ashaan fietst rondjes op de stoep voor zijn huis. Oma zit in de voortuin en leest een boekje. ‘Wil je een stukje fruit?’ vraagt ze. ‘Geen tijd’, roept Ashaan. Hij speelt weer brandweerman en die hebben natuurlijk geen tijd om te eten. ‘Fiets maar langs brandweerman, ik heb hier een bordje klaar staan’ zegt oma. Ashaan pakt al fietsend een stukje appel en stopt het in zijn mond. Toch wel lekker. Hij wil er nog wel een. Maar deze keer schuift het bordje van het tafeltje en valt zo op zijn kop op het gras. ‘Geeft niet’, zegt oma. ‘Gras is ook een soort groente.’ Maar ze veegt de appelstukjes toch maar schoon en legt ze terug.
Er stopt een auto voor de stoep. Er stappen drie mannen uit. Ze hebben allemaal gereedschap bij zich. ‘Wat gaan jullie doen?’ vraagt Ashaan nieuwsgierig. ‘Wij komen de borden repareren en schoonmaken’, zegt een van de mannen. Ashaan kijkt geschrokken. ‘Maar het bord is niet kapot hoor’, zegt hij tegen de meneer. ‘En oma heeft het al schoongemaakt.’ ‘Nou ik zie nog een boel viezigheid.’ De meneer wijst naar het verkeersbord bij de straat. Hij haalt er een spons langs. Een andere meneer draait de schroeven weer goed aan. ’Zo,‘ zegt hij. ‘Goed zichtbare borden helpen ons allemaal om te weten welke kant we op moeten gaan, wie er eerst mag en hoe we veilig kunnen oversteken. Dit bord zegt: hier moet je fietsen. Ook heel belangrijk!’
Ashaan kijkt naar zijn oma. ‘Dit bordje vertelt je hoeveel vitamientjes je nog moet eten’, zegt ze. De meneer lacht. De bordjes van oma’s zijn eigenlijk de leukste bordjes!
Handige links
-
Verkeersregels & verkeersborden | Elk kind veilig op de fiets
Video van de ANWB over verkeersborden en verkeersregels voor kinderen. De ANWB test wat kinderen weten over verkeersborden. En hoe kun je je kind veilig op pad sturen in het verkeer? De ANWB vertelt je er alles over. (Opent in nieuw venster)