Verkeerskunsten groep 3 en 4 - fietskunsten les 1
Om zich op een veilige manier met de fiets in het verkeer te kunnen bewegen, moeten de leerlingen de basisvaardigheden van het fietsen goed onder de knie hebben. Leerlingen van groep 3 en 4 leren in deze les:
- Lopen met de fiets en slalom fietsen
- Een rondje fietsen met verkeerslicht
- Fietsen over een smal pad en een noodstop maken
Geselecteerd lesmateriaal
Lesbrief - Lesbrief Fietskunsten groep 3 en 4, les 1
Activiteiten
- Lopen met de fiets en slalom fietsen*
- Een rondje fietsen met verkeerslicht*
- Fietsen over een smal pad en een noodstop maken*
* Deze activiteiten worden ook in groep 1 en 2 aangeboden.
Deelvaardigheden
- Over een smal pad lopen met de fiets aan de hand
- Opstappen
- Wegrijden
- Bocht fietsen
- Slalom fietsen
- Reageren op een verkeerslicht
- Balans houden
- Naar links, rechts, links kijken
- Een rondje fietsen
- Over een smal pad fietsen
- Hand uitsteken
- Remmen
- Versnellen
- Noodstop maken
- Afstappen
Instructiefilm Slim starten, makkelijk wegfietsen
Instructiefilm Fietsen op een smal pad
Instructiefilm Fietscheck
Voorbereiding
- Vraag de leerlingen met de fiets naar school te komen (eventueel met zijwieltjes, liever geen step aangezien daar geen rem op zit).
- Vraag drie ouders/stagiaires/klassenassistentes om te helpen.
- Verdeel de klas in drie groepen.
- Geef de instructie aan de begeleiders.
- Verzamel het materiaal.
- Zet de oefeningen uit.
Benodigde tijd
- Voorbereiding in de klas: 10 minuten
- Instructie aan de begeleiders: 10 minuten
- Drie oefeningen uitzetten: 30 minuten
- Uitvoering: 45 minuten
- Nabespreken: 5 minuten
- Opruimen: 5-10 minuten
Werkwijze
Het thema ‘Fietskunsten’ bestaat voor groep 1/2 uit één les waarin de basisvaardigheden van het fietsen worden geoefend. De les is onderverdeeld in drie activiteiten.
De doelen van deze les zijn:
- activiteit 1: De leerling houdt rekening met de ruimte die de trappers van de fiets innemen als hij ernaast loopt. De leerling fietst scherpe bochten naar links en rechts.
- activiteit 2: De leerling houdt balans met één voet op de grond wanneer hij moet wachten bij een verkeerslicht. Voordat de leerling wegfietst, kijkt hij naar links, rechts en weer naar links om te zien of er nog verkeer aankomt.
- activiteit 3: De leerling houdt balans op de fiets bij het rechtdoor fietsen op een smal pad en bij het uitsteken van de hand. De leerling remt krachtig met de remmen van de fiets en maakt een noodstop.
Bij de pleinles zet u de drie oefeningen van tevoren uit. De klas wordt verdeeld in drie groepen en na elke 10 tot 15 minuten wordt er van oefening gewisseld. De begeleiders blijven bij de oefening staan, hierdoor hoeft de instructie maar één keer aan de begeleiders gegeven te worden.
Plattegrond - Fietskunsten, les 1, activiteit 1 Lopen met de fiets en slalom fietsen
Doel
De leerling houdt rekening met de ruimte die de trappers van de fiets innemen als hij ernaast loopt. De leerling fietst scherpe bochten naar links en rechts.
Deelvaardigheden
- Over een smal pad lopen met de fiets aan de hand
- Opstappen
- Wegrijden
- Bocht fietsen
- Slalom fietsen
- Remmen
- Afstappen
Materialen
- Stoepkrijt
- 19 gele markeerbollen
- 5 pylonen
- 1 staander
- Verkeersbord stop (B07)
Oefening
De leerling:
- loopt vanaf het startpunt met de fiets aan de hand over het smalle pad
- stapt op en start slim
- rijdt om de markeerbollen heen
- fietst zigzaggend tussen de pylonen door
- stopt slim bij de stopstreep
- stapt af en loopt met de fiets aan de hand naar het begin van de route en sluit aan in de rij.
Aandachtspunten
- Slim starten: bij het zittend starten is de juiste stand van de trapper iets voorbij het hoogste punt in de traprichting. Eén voet staat op de trapper en één voet staat op de grond.
- Slim stoppen: goed remmen is geleidelijk tot stilstand komen zonder te haperen of te stoten. Pas als de fiets stilstaat, mag de voet op de grond worden gezet.
Plattegrond - Fietskunsten, les 1, activiteit 2 Een rondje fietsen met verkeerslicht
Doel
De leerling houdt balans met één voet op de grond wanneer hij moet wachten bij een verkeerslicht. Voordat de leerling wegfietst, kijkt hij naar links, rechts en weer naar links om te zien of er nog verkeer aankomt.
Deelvaardigheden
- Opstappen
- Wegrijden
- Reageren op een verkeerslicht
- Balans houden
- Naar links, rechts en links kijken
- Een rondje fietsen
- Remmen
- Afstappen
Materialen
- Stoepkrijt
- 20 rode markeerbollen
- 2 pylonen
- 2 staanders
- Verkeersbord stop (B07)
- Verkeerslicht
Oefening
De leerling:
- stapt op bij het startpunt en start slim
- stopt net voor de lijn bij rood licht en zet één voet op de grond als de fiets volledig stilstaat
- kijkt bij groen licht naar de twee pylonen: links, rechts, links
- fietst verder: fietst eerst helemaal rond en fietst daarna naar stop
- stopt slim bij de stopstreep
- stapt af en loopt met de fiets aan de hand naar het begin van de route en sluit aan in de rij.
Aandachtspunten
- Slim starten: bij het zittend starten is de juiste stand van de trapper iets voorbij het hoogste punt in de traprichting. Eén voet staat op de trapper en één voet staat op de grond.
- Het rondje wordt tegen de klok in gefietst.
- Bij het stilstaan bij het verkeerslicht houden de leerlingen balans door één voet op de grond te zetten.
- Tip om te onthouden welke kant ‘links’ is: de beL zit vaak Links op een fiets.
- Slim stoppen: goed remmen is geleidelijk tot stilstand komen, zonder te haperen of te stoten. Pas als de fiets stilstaat, mag de voet op de grond worden gezet.
Differentiatie
Haal de twee pylonen weg en laat de leerlingen zelf naar links, rechts en links kijken als het verkeerslicht van rood naar groen gaat.
Plattegrond - Fietskunsten, les 1, activiteit 3 Fietsen over een smal pad en een noodstop maken
Doel
De leerling houdt balans op de fiets bij het rechtdoor fietsen op een smal pad en bij het uitsteken van de hand. De leerling remt krachtig met de remmen van de fiets en maakt een noodstop.
Deelvaardigheden
- Opstappen
- Wegrijden
- Over een smal pad fietsen
- Hand uitsteken
- Bocht fietsen
- Versnellen
- Noodstop maken
- Afstappen
Materialen
- Stoepkrijt
- 12 blauw markeerbollen
- 4 pylonen
- 1 staander
- Verkeersbord stop (B07)
- Lat voor de noodstop
Oefening
De leerling:
- stapt op bij het startpunt en start slim
- fietst over het smalle pad
- steekt bij pylon A de linkerhand uit
- heeft bij pylon B weer twee handen aan het stuur
- fietst om de markeerbollen heen
- versnelt en maakt een noodstop voor de stopbalk
- stapt af en loopt met de fiets aan de hand naar het begin van de route en sluit aan in de rij.
Aandachtspunten
- Slim starten: bij het zittend starten is de juiste stand van de trapper iets voorbij het hoogste punt in de traprichting. Eén voet staat op de trapper en één voet staat op de grond.
- Bij het maken van een noodstop wordt krachtig geremd zonder te slippen. Let op: bij abrupt remmen met alleen de voorhandrem, bestaat het gevaar om over de kop te slaan. Pas als de fiets stilstaat, mag de voet aan de grond worden gezet.
Instructiefilm Fietsen op een smal pad
Download - Certificaat: Fietskunsten groep 3 en 4
Log eerst in bij Mijn SEEF om dit lesmateriaal te bekijken. Na inloggen is het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.
Download - Observatieformulier Fietskunsten les 1 groep 3 en 4
Log eerst in bij Mijn SEEF om dit lesmateriaal te bekijken. Na inloggen is het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.
Download - Ouderbrief Fietskunsten groep 3 en 4
Log eerst in bij Mijn SEEF om dit lesmateriaal te bekijken. Na inloggen is het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.
Aanbevolen lespakketten
Zo werkt het!