Rennen op het zebrapad - januari
Leerlingen krijgen een introductie op het thema 'oversteken' aan de hand van een verhaal. Dit kun je voorlezen of afspelen op het digitale schoolbord. Het verhaal met bijbehorende plaat geeft aanleiding voor een gesprek met leerlingen over uitkijken en oversteken. Vervolgens kun je verkeersbegrippen benoemen met de begrippenwolk en verdiepingsvragen stellen. Als afsluiter vind je allerlei spellen, video's en liedjes op de vertelplaat.
Geselecteerd lesmateriaal
Lesbrief - Lesbrief: Rennen op het zebrapad
Begrippen:
zebrapad, rijbaan, stoep, auto, winkel, step, fietsenrek, fietser, lantaarnpaal, winkel
In de klas
- Lees het verhaal met de leerlingen of speel het automatisch af op het digitale schoolbord.
- Bespreek na.
- Bekijk de plaat met de leerlingen. Benoem de verschillende verkeersbegrippen aan de hand van de begrippenwolk en stel verdiepingsvragen. Hoe steek je veilig over bij een zebrapad? En als er geen zebrapad is? Wat zien jullie nog meer op de plaat?
- Klik in de digitale versie van de verkeerskalenderplaat op spellen, video’s en liedjes en ontdek samen met de leerlingen de verschillende interactieve elementen op de plaat.
Praktijkoefening
- Oversteken bij een zebrapad Teken met stoepkrijt een zebrapad op het plein. Laat een aantal leerlingen fietsen of op een kar zitten. Zij vormen het ‘verkeer’. De rest gaat oefenen met oversteken.
- Stop op de laatste stoeptegel voor de stoeprand.
- Kijk naar links, rechts en nogmaals naar links.
- Wacht wanneer er verkeer aan komt rijden.
- Als het verkeer doorrijdt, begin je weer opnieuw met kijken.
- Als het verkeer stopt of er komt niets meer aanrijden, steek je rustig en recht over.
- Blijf kijken tijdens het oversteken: eerst naar links, dan naar rechts.
Attendeer kinderen er op, dat auto’s niet altijd stoppen voor het zebrapad!
Praatplaat Rennen op het zebrapad
Rennen op het zebrapad
Menno, Tariq en Karin spelen buiten voor Tariqs huis met hun step. ‘Ik wil graag nieuwe stickers op mijn step,’ zegt Menno. ‘Zullen we eens naar die skatewinkel gaan? Daar hebben ze hele mooie en soms krijg je ze gratis!’ Karin en Menno willen dat ook wel, dus de drie vrienden gaan op pad.
Er is een mooie stoep langs de weg waar de kinderen lopen. Ze kunnen zelfs met z’n drieën naast elkaar wandelen. Maar het is wel een lange laan. Karin begint wat langzamer te lopen. Eigenlijk mag ze niet zo ver van haar eigen huis. Dat heeft ze met haar ouders afgesproken. Maar Menno zegt: Je bent toch bij Tariq? En je bent nu niet ver van Tariqs huis.’ Dat klinkt wel logisch en Karin loopt nog een stukje met de jongens mee.
Ze zien nu de winkel. Deze ligt aan de andere kant van een drukke weg. Er rijden veel auto’s en ook de bus rijdt over deze weg. Karin stopt met lopen. Ze weet zeker dat haar ouders het niet goed vinden dat ze deze weg oversteekt. ‘Blijf jij hier dan wachten?’ vraagt Menno. Karin knikt. De jongens lopen door.Ze kunnen gelukkig oversteken bij een zebrapad. De auto’s stoppen netjes zodat Menno en Tariq over kunnen gaan. Nu toetert de mevrouw in de voorste auto naar Karin. Ze denkt dat zij net als de jongens wil gaan oversteken. Karin twijfelt.
vervolg
Wat moet ze nu doen? De andere automobilisten kijken ook een beetje boos. Ze willen verder rijden! Dan ineens rent Karin toch hard over naar de andere kant. De auto rijdt door. ‘Dat was nou eigenlijk niet zo slim,’ zegt Tariq. ‘Je moet nooit rennen als je oversteekt. Straks val je nog.’ Karin staat met tranen in haar ogen. Ze is er zelf gewoon van geschrokken.
Snel vragen ze in de skatewinkel om stickers. Ze krijgen alle drie twee mooie. Als ze weer terug gaan, moeten ze voor de tweede keer oversteken. Deze keer doen ze het alle drie goed. Ze kijken naar links, naar rechts, en nog eens naar links. De auto’s stoppen voor de kinderen. En pas dan steken ze over. Rustig lopen ze naar de overkant.
‘Het viel wel mee toch?’ vraagt Menno. ‘Jawel,’ knikt Karin, ‘maar ik vind het niet zo fijn om iets te doen wat van mijn ouders niet mag. ‘Dat snap ik,’ zegt Tariq. ‘Misschien kunnen we aan je ouders vragen of je voortaan ook een stukje verder mag? Dan kunnen we ook boodschappen halen voor jouw moeder bij de supermarkt hier!’ Dat is natuurlijk best een goed idee. Misschien zal de moeder van Karin dat best fijn vinden!
Voor de ouders
Ook voor de ouders is het belangrijk te weten hoe ze hun kinderen leren veilig over te steken. Ook is het van belang dat ze leren hoe om te gaan met het soms onvoorspelbare gedrag van kinderen in het verkeer.Dat kan soms tot gevaarlijke situaties leiden. Bijvoorbeeld wanneer zij onverwachts de weg op stappen.
Informatie voor de ouders staat op de site www.schoolopseef.nl in de vorm van algemene achtergrondinformatie over het thema en kant-en-klare teksten en illustraties bij deze kalenderplaat. Deze brieven kunt u overnemen in de schoolkrant of nieuwsbrief van de school of naar aanleiding van het thema aan de leerlingen mee naar huis geven.
Spel - Digibordles januari - Rennen op het zebrapad
Leerdoel
Met dit interactieve lespakket bespreek je hoe je moet oversteken. Subthema's zijn 'zebrapad' en 'verkeersdrukte'.
Verhaal Rennen op het zebrapad
Sarah is binnenkort jarig. Samen met Thomas gaat ze naar de winkel om pannenkoekenmeel en eieren halen. Dan kunnen ze op haar verjaardag pannenkoeken bakken. Samen op pad is best spannend. Vooral het oversteken dat is het moeilijkste.
Bekijk deze les op schoolopseefkalender.nl
Praatplaat Rennen op het zebrapad
Over digibordlessen
De SCHOOLopSEEF kalender is een lesprogramma van SCHOOLopSEEF. De Verkeerskalender is voor leerlingen in de eerste vier groepen en biedt een maandelijks wisselende illustratie met allerlei leuke interactieve toepassingen en informatie voor de ouders. Met deze middelen is het mogelijk om iedere maand op een eigentijdse, leuke en leerzame manier met een dan actueel verkeersonderwerp aan de slag te gaan. In de klas, met het digibord of thuis op de tablet of de gewone computer.
Liedje - Links-rechts-links liedje
Zing je mee met Links-rechts-links
kijk naar links, dan naar rechts
weer naar links en halverwege weer naar rechts
oversteken is een hele klus
let op fietsers, brommers of een autobus
want ze rijden soms veel sneller dan je denk
het is maar goed dat je veel aandacht daar aan schenkt
wacht je beurt af op het randje van de stoep
he kijk uit trap ook niet in de hondenpoep
en glij ook niet uit over een bananenschil
ik weet zeker dat je dat beslist niet wilt
wacht op je beurt, kijk wat er gebeurt
en kun je gaan, blijf dan ook niet staan
geef me een hand, tot de overkant
zo dat ging goed, jij weet hoe het moet
geef me een hand, tot de overkant
zo dat ging goed, jij weet hoe het moet
Liedje - Naar de overkant
Oefening - Werkblad oversteken
Log eerst in bij Mijn SEEF om dit lesmateriaal te bekijken. Na inloggen is het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.
Download - Ouderbrief: Oversteken - januari
Log eerst in bij Mijn SEEF om dit lesmateriaal te bekijken. Na inloggen is het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.
Aanbevolen lespakketten
Zo werkt het!