De onthulling - februari
Leerlingen krijgen een introductie op het thema 'schoolomgeving' aan de hand van een verhaal. Dit kun je voorlezen of afspelen op het digitale schoolbord. Het verhaal met bijbehorende plaat geeft aanleiding voor een gesprek met leerlingen over de schoolomgeving. Vervolgens kun je verkeersbegrippen benoemen met de begrippenwolk en verdiepingsvragen stellen. Als afsluiter vind je allerlei spellen, video's en liedjes op de vertelplaat.
Geselecteerd lesmateriaal
Lesbrief - Lesbrief: De onthulling
Begrippen:
auto, voetganger, fiets, verkeersbord, hek, rugtas, kinderwagen, stoep, rijbaan, school
In de klas
- Lees het verhaal met de leerlingen of speel het automatisch af op het digitale schoolbord.
- Bespreek na. Hoe kom jij naar school? Ga je alleen of word je gebracht?
- Bekijk de plaat met de leerlingen. Benoem de verschillende verkeersbegrippen aan de hand van de begrippenwolk en stel verdiepingsvragen.
- Klik in de digitale versie van de verkeerskalenderplaat op spellen, video’s en liedjes en ontdek samen met de leerlingen de verschillende interactieve elementen op de plaat.
Praatplaat De onthulling
De onthulling
Het is een drukte van jewelste bij de school. Dat is elke ochtend, voor de school begint. En elke middag, als de school uit is, ook. Kinderen hollen op het paadje langs de school. Ouders fietsen er met hun kinderen. Ook rijden er auto’s rond de parkeerplaats. Maar deze ochtend lijkt het drukker dan normaal. Naast de school staat een paal in de grond met daarover een groot doek. Eronder zit iets verborgen.
Menno, Tariq, Karin en Joshua komen aangelopen. ‘Neehee..’ zegt Karin, ‘Zo moet dat niet! Dan zeg je: Hierbij open ik officieel het bord...’ ‘Dat kan toch helemaal niet!’ Joshua schopt tegen een steentje voor zijn voeten. ‘Een verkeersbord kun je toch niet openen! Dat moet je onthúllen!’ Tariq komt tussenbeide. ‘Laat Menno het maar verzinnen. Het is toch zijn verkeersbord!’ Menno loopt er naast en zegt niet veel. Hij houdt er helemaal niet van om in het openbaar te praten. Gelukkig komt wethouder De Pith straks. Hij had al tegen Menno gezegd dat hij zich geen zorgen hoefde te maken. ‘We doen het samen jong!’ zei hij.
Bij het verkeersbord staat al een groepje mensen te wachten. De directrice van de school natuurlijk, die heel trots naar Menno en zijn vrienden kijkt. De ouders van de kinderen. En leerlingen van de basisschool. Er staat zelfs een fotograaf van de krant. Menno kijkt er een beetje beduusd van. Zoveel mensen, voor zijn verkeersbord? Hij wilde alleen maar dat de fietsers wat voorzichtiger door het paadje zouden gaan.
Vervolg
‘Menno!’ Daar is wethouder De Pith. ‘Ben je er klaar voor? Dan gaan wij samen dit verkeersbord onthullen. ‘Zie je wel?’ sist Joshua tegen Karin. Die steekt haar tong naar hem uit. ‘Deze leerlingen,’ begint wethouder De Pith, ‘spraken mij op straat aan over een onveilige situatie bij hun school. Ze zijn daarna op bezoek geweest in het gemeentehuis om erover te vertellen en vooral om hun eigen bord te laten zien. Deze meneer hier,’ en hij wijst naar Menno, ‘tekende een prachtig bord voor de fietsende gebruikers van dit pad. Ik ben er trots op dat deze jonge kinderen al zo goed kunnen meedenken.’ Alle mensen klappen. De directrice van de school steekt twee duimen omhoog.
‘Menno, zullen we?’ De wethouder pakt het doek aan de ene kant, Menno aan de andere. Samen trekken ze het doek eraf. Er klinkt een luid gejuich en applaus. Een bord met daarop: Fietsers let op!! En een mooie tekening van spelende kinderen. De fotograaf maakt een foto. Die komt in de krant. ‘Misschien Menno,’ zegt wethouder De Pith, ‘moet je nu wel meer borden gaan maken. Welke school wil nou niet zo’n prachtig bord!’
Voor de ouders
Het is belangrijk, dat kinderen van jongs af aan zo zelfstandig mogelijk ervaring opdoen in het verkeer.Als ze lopend of fietsend naar school komen is het belangrijk, dat de schoolomgeving veilig is. Uiteraard hebben ook de ouders daar tijdens het halen en brengen een rol in. Als iedereen in het verkeer, ook in de schoolomgeving, rekening houdt met elkaar wordt het voor iedereen veiliger.
Informatie voor de ouders staat op de site www.schoolopseef.nl in de vorm van algemene achtergrondinformatie over het thema en kant-en-klare teksten en illustraties bij deze kalenderplaat. Deze brieven kunt u overnemen in de schoolkrant of nieuwsbrief van de school of naar aanleiding van het thema aan de leerlingen mee naar huis geven.
Spel - Digibordles februari - De onthulling
Leerdoel
Met dit interactieve lespakket bespreek je de schoolomgeving. Subthema's zijn 'rekening houden met elkaar' en 'regels in het verkeer'.
Verhaal De Onthulling
Menno heeft een nieuw verkeersbord bedacht voor bij de school. Samen met wethouder Pith mag hij het bord onthullen.
Bekijk deze les op schoolopseefkalender.nl
Praatplaat De Onthulling
Over digibordlessen
De SCHOOLopSEEF kalender is een lesprogramma van SCHOOLopSEEF. De Verkeerskalender is voor leerlingen in de eerste vier groepen en biedt een maandelijks wisselende illustratie met allerlei leuke interactieve toepassingen en informatie voor de ouders. Met deze middelen is het mogelijk om iedere maand op een eigentijdse, leuke en leerzame manier met een dan actueel verkeersonderwerp aan de slag te gaan. In de klas, met het digibord of thuis op de tablet of de gewone computer.Liedje - Goed zichtbaar canon
Als het s’avonds donker is,
moet je heel voorzichtig zijn.
Trek een jas aan met heldere kleuren
want dan zul je goed zichtbaar zijn.
Als het s’avonds donker is,
moet je heel voorzichtig zijn
Trek een jas aan met heldere kleuren
want dan zul je goed zichtbaar zijn.
Als het s’avonds donker is,
moet je heel voorzichtig zijn.
Trek een jas aan met heldere kleuren
want dan zul je goed zichtbaar zijn.
Als het s’avonds donker is,
moet je heel voorzichtig zijn
Trek een jas aan met heldere kleuren
want dan zul je goed zichtbaar zijn.
Download - Ouderbrief: Schoolomgeving - februari
Log eerst in bij Mijn SEEF om dit lesmateriaal te bekijken. Na inloggen is het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.
Aanbevolen lespakketten
Zo werkt het!