Lesmaterialen
SCHOOL op SEEF heeft allemaal losse lesmaterialen verzameld, voor op school en voor thuis. Van liedjes over veilig oversteken tot een checklist om de fiets van jouw kind te keuren. Filter op groep, thema, soort materiaal en/of uitvoering in de klas of thuis. In de linkerzijbalk met de naam "Kies lesmateriaal" kan je lesmateriaal selecteren om te bekijken.
Je ziet momenteel alleen openbaar lesmateriaal. Log in bij Mijn SEEF om ook het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.
Geselecteerd lesmateriaal
Plattegrond - Lopen en oversteken, les 1, activiteit 2: lopen langs obstakels
Doel
De leerling kijkt of er verkeer aankomt voordat hij een obstakel passeert.
Deelvaardigheden
- Zo ver mogelijk van de weg lopen.
- Naar achter, opzij, naar voren en naar achteren kijken.
- Reageren op overig verkeer.
- Obstakel passeren.
Materialen
- Stoepkrijt
- 20 blauw markeerbollen
- 2 pylonen
- 2 staanders
- 2 verkeersborden voetpad (G07)
- 2 obstakels (bijvoorbeeld afvalcontainers)
- 2 fietsen (bij de differentiatie)
Oefening
Maak een oefening op het schoolplein met daarin een weg en daarlangs aan beide kanten een stoep. Leg aan de kinderen uit wat de stoep is en wat de weg is. De leerlingen lopen individueel over de stoep, waarbij het belangrijk is dat ze zo ver mogelijk van de weg vandaan lopen.
De leerling
- loopt naar het startpunt
- loopt op de stoep, zo ver mogelijk van de weg vandaan tot vlak voor het obstakel
- stopt bij de stoeprand
- kijkt naar achter, opzij, naar voren en weer naar achter
- wacht als er verkeer aankomt en kijkt opnieuw als het verkeer voorbij is
- loopt over de weg om het obstakel heen en gaat daarbij niet verder de weg op dan noodzakelijk
- gaat zo snel mogelijk weer terug op de stoep
- loopt om de pylon heen
- herhaalt de handelingen bij het volgende obstakel
- loopt verder op de stoep, zo ver mogelijk van de weg vandaan
- loopt om de pylon heen naar het begin van de route en sluit aan in de rij.
Differentiatie
- Laat twee leerlingen op de weg fietsen. De kinderen mogen pas langs het obstakel lopen als er geen verkeer aankomt.
- Laat de leerlingen in kleine groepjes langs het obstakel lopen. Hierbij is het belangrijk dat de kinderen achter elkaar gaan lopen als ze het obstakel passeren.