Lesmaterialen

SCHOOL op SEEF heeft allemaal losse lesmaterialen verzameld, voor op school en voor thuis. Van liedjes over veilig oversteken tot een checklist om de fiets van jouw kind te keuren. Filter op groep, thema, soort materiaal en/of uitvoering in de klas of thuis. In de linkerzijbalk met de naam "Kies lesmateriaal" kan je lesmateriaal selecteren om te bekijken.

Groep
Thema
Soort
Uitvoering
Filter:
Groep
Thema
Soort materiaal
Uitvoering

Gefilterd op:

Groep 1 Groep 2
X filter wissen

Je ziet momenteel alleen openbaar lesmateriaal. Log in bij Mijn SEEF om ook het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.

Geselecteerd lesmateriaal

Lesbrief - Lesbrief Lopen en oversteken groep 1 en 2, les 2

Activiteiten

  • Oversteken bij een verkeerslicht
  • Oversteken bij een zebrapad
  • Oversteken tussen geparkeerde auto’s"

Deelvaardigheden

  • Vóór de stoeprand stoppen
  • Reageren op een verkeerslicht
  • Naar links, rechts, links kijken
  • Reageren op overig verkeer
  • Rustig en recht oversteken"

instructiefilm Samen op pad, lopen in een groep

Inhoud wordt niet getoond omdat cookies niet toegestaan zijn.

Meer informatie

Instructiefilm Oversteken, zo doe je dat

Inhoud wordt niet getoond omdat cookies niet toegestaan zijn.

Meer informatie

Instructiefilm Oversteken tussen geparkeerde auto’s: zo doe je dat veilig

Inhoud wordt niet getoond omdat cookies niet toegestaan zijn.

Meer informatie

Voorbereiding

  • Vraag drie ouders/stagiaires/klassenassistentes om te helpen.
  • Verdeel de klas in drie groepen.
  • Geef de instructie aan de begeleiders.
  • Verzamel het materiaal.
  • Zet de oefeningen uit.

Benodigde tijd

  • Voorbereiding in de klas: 10 minuten
  • Instructie aan de begeleiders: 10 minuten
  • Drie oefeningen uitzetten: 30 minuten
  • Uitvoering: 45 minuten
  • Nabespreken: 5 minuten
  • Opruimen: 5-10 minuten

Werkwijze

Het thema ‘Lopen en oversteken’ bestaat voor groep 1/2 uit drie lessen die op het schoolplein of in het speellokaal uitgevoerd kunnen worden. Elke les is onderverdeeld in drie activiteiten.

De doelen van deze les zijn:

  • activiteit 1: De leerling wacht voor het rode licht. Als het licht op groen springt, kijkt de leerling eerst naar links, rechts en weer naar links voordat hij gaat oversteken om te zien of het verkeer voor hem is gestopt.
  • activiteit 2: De leerling kijkt bij het zebrapad naar links, rechts en weer links om te zien of er verkeer aankomt. De leerling steekt over bij het zebrapad als er geen verkeer aankomt, of als het verkeer voorrang verleent.
  • activiteit 3: De leerling kijkt of er geen bestuurders in de auto’s zitten voordat hij tussen twee geparkeerde auto’s gaat staan. De leerling kijkt vanaf de kijklijn naar links, rechts en weer naar links voordat hij de weg recht gaat oversteken.

Als voorbereiding op deze lessen zijn er drie extra activiteiten die uitgevoerd kunnen worden in de klas. In deze voorbereidende activiteiten worden oversteekliedjes geoefend en worden begrippen als links, rechts, stoep, weg, fietspad en verkeerslicht behandeld. Het oefenen van het lopen op de stoep en langs obstakels op het schoolplein is voor kleuters vaak erg abstract. U kunt deze vaardigheden ook oefenen bij de verkeerswandeling om de school (extra activiteiten). Ook kunt u de bedoeling van de loopactiviteiten verduidelijken aan de hand van plaatmateriaal waarbij een stoep en een weg te zien zijn.

Bij de pleinles zet u de drie oefeningen van tevoren uit. De klas wordt verdeeld in drie groepen en na elke 10 minuten wordt er van oefening gewisseld. De begeleiders blijven bij de oefening staan, hierdoor hoeft de instructie maar één keer aan de begeleiders gegeven te worden.

Bij de oversteeklessen kunt u er ook voor kiezen om één grote oefening uit te zetten. De hele klas oefent dan het oversteken in één oefening, eventueel in drie groepjes. Na 10 minuten oefenen met de hele groep past u de oefening eenvoudig aan (met verkeerslichten of twee “geparkeerde auto’s”), zodat er een andere oversteeksituatie geoefend kan worden.

Delen