Lesmaterialen

SCHOOL op SEEF heeft allemaal losse lesmaterialen verzameld, voor op school en voor thuis. Van liedjes over veilig oversteken tot een checklist om de fiets van jouw kind te keuren. Filter op groep, thema, soort materiaal en/of uitvoering in de klas of thuis. In de linkerzijbalk met de naam "Kies lesmateriaal" kan je lesmateriaal selecteren om te bekijken.

Groep
Thema
Soort
Uitvoering
Filter:
Groep
Thema
Soort materiaal
Uitvoering

Gefilterd op:

Verkeersgedrag
X filter wissen

Je ziet momenteel alleen openbaar lesmateriaal. Log in bij Mijn SEEF om ook het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.

Geselecteerd lesmateriaal

Oefening - Lesbrief: Ijsje met tranen

Begrippen:

auto, zebrapad, verkeerslicht, fietspad, boom,winkels, trambaan, fietstas, rijbaan

In de klas

  • Lees het verhaal met de leerlingen of speel het automatisch af op het digitale schoolbord.
  • Bespreek na. Ga jij wel eens alleen of met een vriendje ergens naar toe? Hoe dan; lopend of op de fiets?
  • Bekijk de plaat met de leerlingen Benoem de verschillende verkeersbegrippen aan de hand van de begrippenwolk en stel verdiepings vragen.
  • Wat zien jullie nog meer op de plaat? Klik in de digitale versie van de verkeerskalenderplaat op spellen, video’s en liedjes en ontdek samen met de leerlingen de verschillende interactieve elementen op de plaat.

Praatplaat Ijsje met tranen

Verhaal: IJsje met tranen

Welke smaak heb jij?’ Kate likt flink aan haar ijsje. Ze moet dooreten, want het begint al een beetje te smelten. ‘Chocola met koekjesdeeg,’ zegt Thomas. ‘Super lekker. En jij?’ ‘Aardbeien, mijn lievelingssmaak.’ Kate doet haar ogen dicht om nog meer te kunnen genieten.

Al een hele poos wilden Kate en Thomas zo graag naar de nieuwe ijssalon op het winkelpleintje. Vandaag was het eindelijk warm genoeg. Wat een genot, al die kleuren en smaken. Daar hadden ze wel een kwartiertje fietsen voor over.

Aan de overkant van de weg staan Sarah en James. Ze kijken beteuterd. Ze hebben iets gedaan wat helemaal niet mag!

‘En nu James?’ vraagt Sarah. ‘Wat moeten we nu doen?’ James kijkt naar de auto’s die voorbij rijden en naar de tramrails. Oei. Dit ziet er lastig uit. Hier oversteken is echt moeilijk. Sarah en James mogen hier helemaal niet zijn. Maar toen ze hoorden dat Kate en Thomas een ijsje gingen halen bij de nieuwe ijssalon, wilden zij wel eens zien waar dat was! Ze zijn stiekem achter de twee grotere kinderen aangegaan. Eigenlijk moeten Sarah en James in hun eigen buurt blijven van hun ouders. Toen ze steeds verder gingen, werd het best spannend.

vervolg

Natuurlijk hebben ze overal goed uitgekeken en opgelet. Maar ineens waren Kate en Thomas deze drukke weg overgestoken. En nu stonden de twee kinderen hier. ‘Ik ook weet niet meer hoe we terug moeten.’ Sarah voelt dat ze tranen krijgt.

‘He kijk nou joh,’ zegt Thomas ineens. ‘Daar aan de overkant staan James en Sarah. Hoe komen die daar nou?’ Kate kijkt eens goed. Het lijkt wel of Sarah een beetje moet huilen. Ze loopt naar de kant van de weg. ‘Zijn jullie verdwaald?’ De kinderen knikken.

‘Zullen wij jullie helpen?’ Nu knikken James en Sarah nog harder. ‘Ik help jullie eerst met oversteken. Kijk goed naar links en naar rechts en nog eens naar links.’ Een mevrouw in een rode auto stopt netjes bij het zebrapad. Sarah en James kunnen nu oversteken.

‘Jullie krijgen van ons een ijsje voor de schrik’, bromt Thomas streng. ‘En daarna brengen we jullie naar huis. Volgens mij mag dit niet van jullie ouders of wel?’ Kate krijgt een beetje een rode kleur. Ze schudt van nee. ‘Bedankt,’ fluistert ze als ze een ijsje krijgt. Een bolletje vanille ijs laat de tranen wel verdwijnen!

Voor de ouders

Ouders hebben een sleutelrol bij het begeleiden van hun kinderen naar zelfstandige verkeersdeelname.

Informatie voor de ouders staat op de site www.schoolopseef.nl in de vorm van algemene achtergrondinformatie over het thema en kant en klare teksten en illustraties bij deze kalenderplaat. Deze brieven kunt u overnemen in de schoolkrant of nieuwsbrief van de school of naar aanleiding van het thema aan de leerlingen mee naar huis geven.

Delen