Lesmaterialen
SCHOOL op SEEF heeft allemaal losse lesmaterialen verzameld, voor op school en voor thuis. Van liedjes over veilig oversteken tot een checklist om de fiets van jouw kind te keuren. Filter op groep, thema, soort materiaal en/of uitvoering in de klas of thuis. In de linkerzijbalk met de naam "Kies lesmateriaal" kan je lesmateriaal selecteren om te bekijken.
Gefilterd op:
Je ziet momenteel alleen openbaar lesmateriaal. Log in bij Mijn SEEF om ook het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.
Geselecteerd lesmateriaal
Lesbrief - Lesbrief: Bij elkaar blijven
Begrippen:
fietspad, rijbaan, motor, helm, skates, auto, fiets, step, stoep
In de klas
- Lees het verhaal met de leerlingen of speel het automatisch af op het digitale schoolbord.
- Bespreek na. Ga jij wel eens alleen of met een vriendje ergens naar toe? Hoe dan; lopend of op de fiets?
- Bekijk de plaat met de leerlingen. Benoem de verschillende verkeersbegrippen aan de hand van de begrippenwolk en stel verdiepingsvragen. Wat zien jullie nog meer op de plaat?
Praatplaat Bij elkaar blijven
Verhaal: bij elkaar blijven
‘Aaahhh Mam! Mag het? Mag het alsjeblieft?’ Karin had haar moeder smekend aangekeken. Ze wilde met Tariq en Menno mee naar de skatebaan. Soms kon haar moeder best streng zijn, maar deze keer zei ze: ‘Neem maar wat te drinken voor jezelf en je vrienden mee in je rugzak. En een koekje. Ik wil dat jullie heel voorzichtig zijn.
Onderweg en in het skatepark. En natuurlijk ook weer op de terugweg!’ Karin had snel haar spullen gepakt en was naar Menno en Tariq gerend. Nergens kun je zulke lekkere stunts doen als op de skatebaan. Ze hebben allemaal hun helm op en pols- knie- en elleboogbeschermers. Karin heeft een step. Tariq een skateboard. Menno heeft zijn skates aangetrokken. Het skatepark is best een eindje lopen. Karin vindt het stoer en spannend dat ze nu voor het eerst alleen op pad mag. De kinderen blijven keurig op de stoep. Als ze moeten oversteken, kijken ze goed naar links, dan naar rechts en dan nog een keer naar links. Dan steken ze voorzichtig over.
vervolg
‘Pff, ik heb het heet met die helm op!’ Tariq wist het zweet van zijn voorhoofd. ‘Ik denk dat ik ‘m afzet.’ Karin schudt haar hoofd. ‘Niet doen! Ik heb aan mijn moeder beloofd dat we bij elkaar zouden blijven en dat we ons goed aan alle regels zouden houden.’ ‘Sinds wanneer is het een regel dat ik op de stoep moet lopen met een helm op?’
Menno kan op zijn skates veel sneller dan Tariq en Karin. Hij gaat steeds een beetje vooruit en komt dan weer terug. ‘Waar blijven jullie nou? Dat bij elkaar blijven is wel een beetje suf!’ ‘Ga jij vaak alleen naar het skatepark?’ vraagt hij dan aan Tariq. Tariq schudt zijn hoofd. ‘Meestal ga ik met mijn grote broer mee.’
‘Ik maar hoop dat er geen grote jongens zijn,’ zegt Menno dan. ‘Die doen altijd zo stoer. Dat vind ik niet fijn.’ Tariq haalt zijn schouders op. ‘Die grote jongens zijn alleen maar druk aan het skaten, daar hebben we echt geen last van!’ Ze zijn vlakbij het skatepark. Nog een weg oversteken en dan kunnen ze lekker stunten. ‘Ik begrijp deze weg niet zo.’ Menno kijkt om zich heen. ‘Waar moeten we nu oversteken? Ik zie alleen een fietspad.’ ‘Als we skaten, gaan we hard. Dan mogen we vast op het fietspad,’ vindt Karin. En ze stapt op haar step. De jongens volgen haar snel. Ze moesten tenslotte bij elkaar blijven van Karin’s moeder!
Voor de ouders
Ouders hebben een sleutelrol bij het begeleiden van hun kinderen naar zelfstandige verkeersdeelname. Later dit schooljaar komen er concrete tips in de vorm van een stappenplan voor ouders online te staan.
Informatie voor de ouders staat op de site www.schoolopseef.nl in de vorm van algemene achtergrondinformatie over het thema en kant-en-klare teksten en illustraties bij deze kalenderplaat. Deze brieven kunt u overnemen in de schoolkrant of nieuwsbrief van de school of naar aanleiding van het thema aan de leerlingen mee naar huis geven.