Lesmaterialen
SCHOOL op SEEF heeft allemaal losse lesmaterialen verzameld, voor op school en voor thuis. Van liedjes over veilig oversteken tot een checklist om de fiets van jouw kind te keuren. Filter op groep, thema, soort materiaal en/of uitvoering in de klas of thuis. In de linkerzijbalk met de naam "Kies lesmateriaal" kan je lesmateriaal selecteren om te bekijken.
Je ziet momenteel alleen openbaar lesmateriaal. Log in bij Mijn SEEF om ook het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.
Geselecteerd lesmateriaal
Plattegrond - Fietskunsten, les 4, activiteit 3 Ritsen en inhalen
Doel
De leerlingen fietsen naast elkaar en gaan ritsen: de linker leerling ritst door zijn snelheid te verminderen en achter de rechter leerling te gaan fietsen. De leerling die gaat inhalen kijkt voor het inhalen over de linkerschouder om het achteropkomend verkeer te zien aankomen en versnelt. De leerling kijkt na het inhalen over de rechterschouder om te zien of er ruimte is om weer rechts te gaan fietsen.
Deelvaardigheden
- Opstappen
- Wegrijden
- Naast elkaar fietsen
- Ritsen
- Hand uitsteken
- Achter elkaar een bocht fietsen
- Langzaam fietsen om ruimte te geven
- Versnellen om in te halen
- Inhalen
- Remmen
- Achter elkaar stoppen
- Afstappen
Materialen
- Stoepkrijt
- 12 rode markeerbollen
- 2 pylonen
- Staander
- Verkeersbord stop (B07)
- Obstakel (bijvoorbeeld een afvalcontainer)
Oefening
Deze oefening wordt door twee leerlingen tegelijk uitgevoerd. Beide leerlingen:
- stappen naast elkaar op bij het startpunt en starten slim
- fietsen naast elkaar
- gaan vóór pylon A ritsen en achter elkaar fietsen (de linker fietser gaat achter de rechter)
- steken bij pylon A de linkerhand uit
- fietsen met beide handen aan het stuur de bocht naar links
- bij pylon B blijft de voorste fietser rustig aan de rechterkant van het pad fietsen. De achterste fietser kijkt over zijn linkerschouder, versnelt, haalt aan de linkerkant in, kijkt over zijn rechterschouder en gaat voor de ander rijden, zonder deze af te snijden
- stoppen slim achter elkaar bij de stopstreep
- stappen af en lopen met de fiets aan de hand naar het begin van de route en sluiten aan in de rij.
Aandachtspunten
- Ter verduidelijking van de inhaaloefening kunt u de leerling die ingehaald wordt “de slak” noemen, en de leerling die inhaalt “de haas” noemen.
- Slim starten: bij het zittend starten is de juiste stand van de trapper iets voorbij het hoogste punt in de traprichting. Eén voet staat op de trapper en één voet staat op de grond.
- Vóór het inhalen moet de leerling goed over de linkerschouder achterom kijken om te bepalen of er verkeer aan komt.
- Na het inhalen moet de leerling goed over de rechterschouder achterom kijken om te bepalen of hij ver genoeg voorbij de ander gefietst is en weer naar rechts kan gaan.
- Slim stoppen: goed remmen is geleidelijk tot stilstand komen zonder te haperen of te stoten. Pas als de fiets stilstaat, mag de voet op de grond worden gezet.
Differentiatie
Laat de leerlingen, voordat ze bij pylon A de linkerhand uitsteken, over hun linkerschouder achterom kijken.