Lesmaterialen
SCHOOL op SEEF heeft allemaal losse lesmaterialen verzameld, voor op school en voor thuis. Van liedjes over veilig oversteken tot een checklist om de fiets van jouw kind te keuren. Filter op groep, thema, soort materiaal en/of uitvoering in de klas of thuis. In de linkerzijbalk met de naam "Kies lesmateriaal" kan je lesmateriaal selecteren om te bekijken.
Gefilterd op:
Je ziet momenteel alleen openbaar lesmateriaal. Log in bij Mijn SEEF om ook het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.
Geselecteerd lesmateriaal
Plattegrond - Fietskunsten, les 4, activiteit 3 Langs een obstakel fietsen en inhalen
Doel
De leerlingen kijken voor het passeren van een obstakel en het inhalen over de linkerschouder om het achteropkomend verkeer te zien aankomen. De leerlingen kijken na het passeren van het obstakel en het inhalen over de rechterschouder om te zien of er ruimte is om weer rechts te gaan fietsen.
Deelvaardigheden
- Opstappen
- Wegrijden
- Achter elkaar fietsen
- Achterom kijken
- Hand uitsteken
- Om een obstakel heen fietsen
- Achter elkaar een bocht fietsen
- Langzaam fietsen om ruimte te geven
- Versnellen om in te halen
- Inhalen
- Remmen
- Achter elkaar stoppen
- Afstappen
Materialen
- Stoepkrijt
- 12 rode markeerbollen
- 4 witte markeerbollen
- Pylon
- Staander
- Verkeersbord stop (B07)
- Obstakel (bijvoorbeeld een afvalcontainer)
- Fluitje (bij de differentiatie)
Oefening
Deze oefening wordt door twee leerlingen tegelijk uitgevoerd. Beide leerlingen:
- stappen achter elkaar op bij het startpunt
- kijken bij de witte markeerbollen over hun linkerschouder achterom en roepen hoeveel vingers de begeleider (of de eerstvolgende leerling) omhoog steekt
- fietsen achter elkaar langs het obstakel
- gaan na het obstakel weer rechts fietsen
- kijken bij de witte markeerbollen over hun linkerschouder achterom en roepen hoeveel vingers de begeleider (of de eerstvolgende leerling) omhoog steekt
- steken hun linkerhand uit
- fietsen achter elkaar de bocht naar links
- bij de pylon blijft de voorste fietser rustig aan de rechterkant van het pad fietsen. De achterste fietser kijkt over zijn linkerschouder, versnelt, haalt aan de linkerkant in, kijkt over zijn rechterschouder en gaat voor de ander rijden, zonder deze af te snijden
- remmen bij de stopstreep en stoppen achter elkaar
- stappen af en lopen met de fiets aan de hand naar het begin van de route en sluiten aan in de rij.
Aandachtspunten
- Vóór het inhalen moet de leerling goed over de linkerschouder achterom kijken om te bepalen of er verkeer aan komt.
- Na het inhalen moet de leerling goed over de rechterschouder achterom kijken om te bepalen of hij ver genoeg voorbij de ander gefietst is en weer naar rechts kan gaan.
- Tip voor kinderen die moeite hebben met het opstappen: laat de kinderen zittend starten. Bij het zittend starten is de juiste stand van de trapper iets voorbij het hoogste punt in de traprichting. Eén voet staat op de trapper en één voet staat op de grond.
- Goed remmen is geleidelijk tot stilstand komen, zonder te haperen of te stoten.
Differentiatie
Laat de kinderen naast elkaar starten en voor het obstakel achter elkaar fietsen. De linker fietser gaat achter de rechter, zoals bij het ritsen. Het gaat om sociaal fietsen en elkaar de ruimte geven.