Lesmaterialen

SCHOOL op SEEF heeft allemaal losse lesmaterialen verzameld, voor op school en voor thuis. Van liedjes over veilig oversteken tot een checklist om de fiets van jouw kind te keuren. Filter op groep, thema, soort materiaal en/of uitvoering in de klas of thuis. In de linkerzijbalk met de naam "Kies lesmateriaal" kan je lesmateriaal selecteren om te bekijken.

Groep
Thema
Soort
Uitvoering
Filter:
Groep
Thema
Soort materiaal
Uitvoering

Gefilterd op:

Groep 7
X filter wissen

Je ziet momenteel alleen openbaar lesmateriaal. Log in bij Mijn SEEF om ook het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.

Geselecteerd lesmateriaal

Plattegrond - Fietskunsten, les 4, activiteit 2 Samen van rijbaan wisselen

Doel

De leerlingen kijken over de schouder om het achteropkomend verkeer te zien aankomen. De leerlingen wisselen naast elkaar van rijbaan en geven elkaar de ruimte.

Deelvaardigheden

  • Opstappen
  • Wegrijden
  • Achterom kijken
  • Hand uitsteken
  • Naast elkaar van rijbaan wisselen
  • Naast elkaar een bocht fietsen
  • Remmen
  • Afstappen

Materialen

  • Stoepkrijt
  • 7 blauwe markeerbollen
  • 4 witte markeerbollen
  • 8 pylonen
  • Staander
  • Verkeersbord stop (B07)

Plattegrond Activiteit 2 Samen van rijbaan wisselen

Download

Oefening

Deze oefening wordt door twee leerlingen tegelijk uitgevoerd. Beide leerlingen:

  • stappen naast elkaar op bij het startpunt
  • fietsen naast elkaar tussen de pylonen door
  • kijken bij de witte markeerbollen over hun linkerschouder achterom en roepen hoeveel vingers de begeleider (of de eerstvolgende leerling) omhoog steekt
  • fietsen naast elkaar de bocht naar links en meteen daarna de bocht naar rechts
  • fietsen naast elkaar tussen de pylonen door
  • kijken bij de witte markeerbollen over hun linkerschouder achterom en roepen hoeveel vingers de begeleider (of de eerstvolgende leerling) omhoog steekt
  • steken hun hand uit naar links
  • fietsen naast elkaar om de markeerbollen heen
  • remmen bij de stopstreep
  • stappen af en lopen met de fiets aan de hand naar het begin van de route en sluiten aan in de rij.

Aandachtspunten

  • Het is van belang dat de leerlingen goed naar elkaar kijken en elkaar de ruimte geven.
  • Tip voor kinderen die moeite hebben met het opstappen: laat de kinderen zittend starten. Bij het zittend starten is de juiste stand van de trapper iets voorbij het hoogste punt in de traprichting. Eén voet staat op de trapper en één voet staat op de grond.
  • Goed remmen is geleidelijk tot stilstand komen, zonder te haperen of te stoten.

Differentiatie

Laat de leerlingen op het rechte stuk achter elkaar fietsen en vervolgens elkaar inhalen.

Delen