Lesmaterialen

SCHOOL op SEEF heeft allemaal losse lesmaterialen verzameld, voor op school en voor thuis. Van liedjes over veilig oversteken tot een checklist om de fiets van jouw kind te keuren. Filter op groep, thema, soort materiaal en/of uitvoering in de klas of thuis. In de linkerzijbalk met de naam "Kies lesmateriaal" kan je lesmateriaal selecteren om te bekijken.

Groep
Thema
Soort
Uitvoering
Filter:
Groep
Thema
Soort materiaal
Uitvoering

Gefilterd op:

Groep 7
X filter wissen

Je ziet momenteel alleen openbaar lesmateriaal. Log in bij Mijn SEEF om ook het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.

Geselecteerd lesmateriaal

Plattegrond - Fietskunsten, les 4, activiteit 1 Samen slalom fietsen

Doel

De leerlingen geven elkaar de ruimte wanneer zij naast elkaar scherpe bochten fietsen.

Deelvaardigheden

  • Opstappen
  • Wegrijden
  • Naast elkaar fietsen
  • Naast elkaar slalom fietsen
  • Naast elkaar een bocht fietsen
  • Remmen
  • Afstappen

Materialen

  • Stoepkrijt
  • 4 gele markeerbollen
  • Pylon
  • 7 staanders
  • Verkeersbord stop (B07)

Plattegrond Activiteit 1 Samen slalom fietsen

Download

Oefening

Deze oefening wordt door twee leerlingen tegelijk uitgevoerd. Beide leerlingen:

  • stappen naast elkaar op bij het startpunt
  • fietsen naast elkaar het slalomtraject tussen de staanders
  • fietsen naast elkaar om de pylon heen
  • remmen bij de stopstreep
  • stappen af en lopen met de fiets aan de hand naar het begin van de route en sluiten aan in de rij.

Aandachtspunten

  • Blijf naast elkaar fietsen en geef elkaar de ruimte! De ene keer neemt de één de kleine binnenbocht en de ander de ruime buitenbocht. De andere keer is het precies andersom. Zorg ervoor dat de sturen niet precies naast elkaar zijn, maar het ene stuur iets achter het andere stuur. Zo haken de sturen niet in elkaar.
  • Tip voor kinderen die moeite hebben met het opstappen: laat de kinderen zittend starten. Bij het zittend starten is de juiste stand van de trapper iets voorbij het hoogste punt in de traprichting. Eén voet staat op de trapper en één voet staat op de grond.
  • Goed remmen is geleidelijk tot stilstand komen, zonder te haperen of te stoten.
  • Laat de leerlingen telkens met een ander samen de oefening uitvoeren.

Differentiatie

  • Optie 1: zet de staanders steeds dichter bij elkaar.
  • Optie 2: laat de hele groep achter elkaar in tweetallen de oefening uitvoeren.
  • Optie 3: twee leerlingen starten tegelijkertijd, ieder aan één kant van de rij staanders. Ze gaan allebei het slalomtraject fietsen. Eerst gaat dezelfde leerling steeds voor. Bij de volgende beurt gaan de leerlingen om en om voor: de ene leerling gaat bij de eerste staander voor en de andere leerling gaat bij de volgende staander voor.
  • Optie 4: verdeel de leerlingen in twee groepjes. Eén groepje staat aan het begin van het slalomtraject (A), het andere groepje staat aan de het eind van het slalomtraject (B). Telkens start één leerling van beide groepjes, ze komen elkaar in het midden tegen.
  • Laat de leerlingen op het rechte stuk achter elkaar fietsen en vervolgens elkaar inhalen.
Delen