Lesmaterialen
SCHOOL op SEEF heeft allemaal losse lesmaterialen verzameld, voor op school en voor thuis. Van liedjes over veilig oversteken tot een checklist om de fiets van jouw kind te keuren. Filter op groep, thema, soort materiaal en/of uitvoering in de klas of thuis. In de linkerzijbalk met de naam "Kies lesmateriaal" kan je lesmateriaal selecteren om te bekijken.
Je ziet momenteel alleen openbaar lesmateriaal. Log in bij Mijn SEEF om ook het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.
Geselecteerd lesmateriaal
Plattegrond - Fietskunsten, les 3, activiteit 2 Fietsen over een smal pad
Doel
De leerling houdt balans bij het fietsen over een smal pad met één hand aan het stuur.
Deelvaardigheden
- Opstappen
- Wegrijden
- Over een smal pad fietsen
- Met één hand fietsen
- Balans houden
- Remmen
- Afstappen
Materialen
- Stoepkrijt
- 20 rode markeerbollen
- 20 witte markeerbollen
- Pylon
- Staander
- Verkeersbord stop (B07)
Oefening
De begeleider geeft bij de start van deze oefening telkens een opdracht aan de leerlingen, die fietsend tussen de bollen uitgevoerd moet worden. Bijvoorbeeld:
- steek je linkerhand/rechterhand in de lucht
- raak met je linkerhand/rechterhand je neus/elleboog aan
- ga voorover gebogen zitten
- raak met je linkerhand/rechterhand je bagagedrager aan
- raak met je linkerhand je rechteroor/rechterknie aan
- raak met je rechterhand je linkeroor/linkerknie aan.
De leerling:
- stapt op bij het startpunt
- fietst over het smalle pad en voert de opdracht uit van de begeleider
- fietst om de pylon heen
- fietst over het smalle pad en voert de opdracht uit van de begeleider
- remt bij de stopstreep
- stapt af en loopt met de fiets aan de hand naar het begin van de route en sluit aan in de rij.
Aandachtspunten
- De leerlingen moeten binnen het smalle pad van de markeerbollen blijven.
- Tip voor kinderen die moeite hebben met het opstappen: laat de kinderen zittend starten. Bij het zittend starten is de juiste stand van de trapper iets voorbij het hoogste punt in de traprichting. Eén voet staat op de trapper en één voet staat op de grond.
- Goed remmen is geleidelijk tot stilstand komen, zonder te haperen of te stoten.
Differentiatie
Geef de leerling meerdere opdrachten om achter elkaar uit te voeren.