Lesmaterialen

SCHOOL op SEEF heeft allemaal losse lesmaterialen verzameld, voor op school en voor thuis. Van liedjes over veilig oversteken tot een checklist om de fiets van jouw kind te keuren. Filter op groep, thema, soort materiaal en/of uitvoering in de klas of thuis. In de linkerzijbalk met de naam "Kies lesmateriaal" kan je lesmateriaal selecteren om te bekijken.

Groep
Thema
Soort
Uitvoering
Filter:
Groep
Thema
Soort materiaal
Uitvoering

Je ziet momenteel alleen openbaar lesmateriaal. Log in bij Mijn SEEF om ook het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.

Geselecteerd lesmateriaal

Plattegrond - Fietskunsten, les 3, activiteit 2 Bal vangen

Groep 7
Groep 8
Verkeerskunsten
Op school

Doel

De leerlingen combineren verschillende vaardigheden: zij houden controle over de fiets, houden rekening met de snelheid en afstand van andere fietsers en reageren op wat er gebeurt in de omgeving.

Deelvaardigheden

  • Opstappen
  • Wegrijden
  • Achter elkaar fietsen
  • Een rondje fietsen
  • Met één hand fietsen
  • Fietssnelheid aanpassen
  • Meerdere handelingen tegelijk uitvoeren

Materialen

  • Stoepkrijt
  • 16 blauwe markeerbollen
  • Touw (van 5 meter) om de cirkel uit te zetten
  • Tennisbal

Plattegrond Activiteit 2 Bal Vangen

Download

Oefening

Eén leerling (de werper):

  • staat in het midden van de cirkel
  • gooit de tennisbal onderhands naar een fietser
  • vangt de tennisbal van die fietser.

De overige leerlingen:

  • gaan verspreid om de cirkel van markeerbollen staan
  • stappen tegelijkertijd op
  • fietsen achter elkaar rondom de cirkel
  • vangen de bal van de werper
  • gooien de bal terug naar de werper

Aandachtspunten

  • De groep krijgt een punt voor elke keer dat de bal gevangen is.
  • Als de bal op de grond valt, mag er gewoon doorgeteld worden.
  • De cirkel moet groot genoeg zijn.
  • Laat de leerlingen eerst oefenen met het in een rondje achter elkaar fietsen, voordat zij de bal moeten vangen.
  • De werper mag niet te dicht bij de fietsers staan, dan wordt het vangen van de bal te makkelijk.
  • De begeleider raapt de bal op als deze niet door de fietser gevangen is.
  • Laat de leerlingen na verloop van tijd de andere kant op fietsen, zodat ze niet duizelig worden.
Delen