Lesmaterialen

SCHOOL op SEEF heeft allemaal losse lesmaterialen verzameld, voor op school en voor thuis. Van liedjes over veilig oversteken tot een checklist om de fiets van jouw kind te keuren. Filter op groep, thema, soort materiaal en/of uitvoering in de klas of thuis. In de linkerzijbalk met de naam "Kies lesmateriaal" kan je lesmateriaal selecteren om te bekijken.

Groep
Thema
Soort
Uitvoering
Filter:
Groep
Thema
Soort materiaal
Uitvoering

Je ziet momenteel alleen openbaar lesmateriaal. Log in bij Mijn SEEF om ook het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.

Geselecteerd lesmateriaal

Plattegrond - Fietskunsten, les 3, activiteit 1 Geef maar door!

Groep 7
Groep 8
Verkeerskunsten
Op school

Doel

De leerlingen anticiperen op elkaars snelheid en houden rekening met de ruimte die de andere fietsers innemen.

Deelvaardigheden

  • Opstappen
  • Wegrijden
  • Achter elkaar fietsen
  • Bocht fietsen
  • Met één hand fietsen
  • Fietssnelheid aanpassen
  • Anticiperen
  • Meerdere handelingen tegelijk uitvoeren

Materialen

  • Stoepkrijt
  • 4 gele markeerbopllen
  • 2 pylonen
  • Estafettestokje

Plattegrond Activiteit 1 Geef maar door!

Download

Oefening

Verdeel de leerlingen in twee groepen. De ene groep start bij startpunt A, de andere groep start bij startpunt B.

Opdracht 1

  • De leerling bij A stapt op met het estafette stokje in de hand
  • De leerling bij B stapt op als leerling A op de helft is
  • Leerling A geeft het stokje aan leerling B zodra ze elkaar tegenkomen
  • Leerling A sluit aan bij B, leerling B sluit aan bij A en geeft het stokje aan de volgende leerling

Opdracht 2

De leerlingen:

  • fietsen met z’n allen achter elkaar rondjes om de pylonen heen
  • geven het estafettestokje vóór de pylon aan een tegemoet fietsende leerling
  • krijgen een punt voor elke keer dat het estafettestokje wéér doorgegeven wordt tussen de twee pylonen in.

Aandachtspunten bij opdracht 2

  • De leerlingen fietsen als één grote groep om de pylonen heen. Zorg ervoor dat de leerlingen goed verdeeld zijn. Ze moeten niet te dicht op elkaar fietsen, maar er mag ook geen grote ruimte tussen de leerlingen zitten. Pas als dit goed gaat, geeft de begeleider het estafettestokje aan één van de fietsende leerlingen.
  • Om het estafettestokje snel en goed te kunnen doorgeven, moeten de leerlingen na de bocht meteen weer naar de middellijn fietsen.
  • Als het overhandigen van het estafettestokje aan een andere leerling niet gelukt is en een leerling met het stokje om één van de pylonen heen fietst, begint het tellen weer bij nul.
  • Als het estafettestokje op de grond valt, begint het tellen weer bij nul.
  • Als één van de leerlingen een voet op de grond zet, begint het tellen weer bij nul.
  • De kinderen zullen bij deze oefening goed moeten samenwerken en zullen het inzicht moeten krijgen dat het soms slim is een fietser over te slaan. Het estafettestokje kan het beste zo laat mogelijk doorgegeven worden, zodat degene die het stokje krijgt voldoende tijd heeft om hem vóór de pylon weer door te geven.
Delen