Lesmaterialen
SCHOOL op SEEF heeft allemaal losse lesmaterialen verzameld, voor op school en voor thuis. Van liedjes over veilig oversteken tot een checklist om de fiets van jouw kind te keuren. Filter op groep, thema, soort materiaal en/of uitvoering in de klas of thuis. In de linkerzijbalk met de naam "Kies lesmateriaal" kan je lesmateriaal selecteren om te bekijken.
Je ziet momenteel alleen openbaar lesmateriaal. Log in bij Mijn SEEF om ook het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.
Geselecteerd lesmateriaal
Plattegrond - Fietskunsten, les 2, activiteit 3 High five!
Doel
De leerlingen anticiperen op elkaars snelheid wanneer zij elkaar naderen.
Deelvaardigheden
- Opstappen
- Wegrijden
- Anticiperen
- Fietssnelheid aanpassen
- Met één hand fietsen
- Bocht fietsen
- Remmen
- Afstappen
Materialen
- Stoepkrijt
- 7 rode markeerbollen
- 2 pylonen
- 2 staanders
- 2 verkeersborden stop (B07)
- Estafettestokje
Oefening
Verdeel de leerlingen in twee groepen. De ene groep start bij startpunt A, de andere groep start bij startpunt B.
Opdracht 1: High five
De leerlingen:
- stappen tegelijkertijd op bij de startpunten A en B
- fietsen richting de andere pylon
- geven elkaar een ‘high five’ op het moment dat ze bij de markeerbol zijn en fietsen verder
- fietsen om de pylon heen
- geven elkaar weer een ‘high five’ op het moment dat ze bij de markeerbol zijn en fietsen verder
- remmen bij de stopstreep
- stappen af en sluiten aan bij de rij van hun eigen groep.
Opdracht 2: Estafettestokje doorgeven
De oefening is hetzelfde als bij opdracht 1. Nu heeft één van de twee leerlingen een estafettestokje bij zich. De leerlingen geven het estafettestokje door op het moment dat zij bij de markeerbol zijn.
Aandachtspunten
- De leerlingen geven elkaar bij de markeerbol een ‘high five’ of geven het estafettestokje door. Ze moeten dus hun snelheid hierop aanpassen en de afstand van zichzelf tot de ander goed inschatten!
- Tip voor kinderen die moeite hebben met het opstappen: laat de kinderen zittend starten. Bij het zittend starten is de juiste stand van de trapper iets voorbij het hoogste punt in de traprichting. Eén voet staat op de trapper en één voet staat op de grond.
- Goed remmen is geleidelijk tot stilstand komen, zonder te haperen of te stoten.
Differentiatie
- Verplaats de markeerbol in het midden een aantal meter naar links of rechts. Wanneer de leerlingen nu tegelijk starten, moet de ene leerling langzaam fietsen en de ander juist snel. Wanneer het estafettestokje voor de eerste keer is doorgegeven, moet de leerling die eerst langzaam fietste ineens snel gaan fietsen. De andere leerling moet dan juist langzaam fietsen om het stokje weer terug te kunnen geven boven de markeerbol.
- Laat de leerlingen de oefening met de hele groep tegelijkertijd uitvoeren. De leerlingen fietsen met z’n allen achter elkaar om de pylonen heen, het estafettestokje wordt doorgegeven bij de markeerbollen.