Lesmaterialen
SCHOOL op SEEF heeft allemaal losse lesmaterialen verzameld, voor op school en voor thuis. Van liedjes over veilig oversteken tot een checklist om de fiets van jouw kind te keuren. Filter op groep, thema, soort materiaal en/of uitvoering in de klas of thuis. In de linkerzijbalk met de naam "Kies lesmateriaal" kan je lesmateriaal selecteren om te bekijken.
Gefilterd op:
Je ziet momenteel alleen openbaar lesmateriaal. Log in bij Mijn SEEF om ook het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.
Geselecteerd lesmateriaal
Plattegrond - Fietskunsten, les 2, activiteit 2 Een acht fietsen
Doel
De leerlingen houden controle over de fiets bij het fietsen van smalle bochten. De leerlingen houden rekening met andere weggebruikers en geven verkeer van rechts voorrang.
Deelvaardigheden
- Opstappen
- Wegrijden
- Een rondje linksom fietsen
- Een rondje rechtsom fietsen
- Remmen
- Afstappen
Materialen
- Stoepkrijt
- 18 blauwe markeerbollen
- 16 witte markeerbollen
- 4 pylonen
- Staander
- Verkeersbord stop (B07)
- Touwen (van 1,5 en 2,5 meter) om de binnenste cirkels uit te zetten
Oefening - Opdracht 1
De leerling:
- stapt op bij het startpunt
- rijdt een rondje linksom, gevolgd door een rondje rechtsom
- rijdt rechtdoor en vervolgens links om de pylonen heen
- remt bij de stopstreep
- stapt af en loopt met de fiets aan de hand naar het begin van de route en sluit aan in de rij.
Oefening - Opdracht 2
Laat de leerlingen de oefening twee keer achter elkaar fietsen. De leerlingen kunnen elkaar nu ook tegenkomen bij de kruising van de acht. Het verkeer van rechts heeft voorrang.
Oefening - Opdracht 3
Laat de leerlingen omkijken en hun hand uitsteken ter hoogte van de twee pylonen in de cirkels.
Aandachtspunten
- Tip voor kinderen die moeite hebben met het opstappen: laat de kinderen zittend starten. Bij het zittend starten is de juiste stand van de trapper iets voorbij het hoogste punt in de traprichting. Eén voet staat op de trapper en één voet staat op de grond.
- Goed remmen is geleidelijk tot stilstand komen, zonder te haperen of te stoten.