Lesmaterialen
SCHOOL op SEEF heeft allemaal losse lesmaterialen verzameld, voor op school en voor thuis. Van liedjes over veilig oversteken tot een checklist om de fiets van jouw kind te keuren. Filter op groep, thema, soort materiaal en/of uitvoering in de klas of thuis. In de linkerzijbalk met de naam "Kies lesmateriaal" kan je lesmateriaal selecteren om te bekijken.
Gefilterd op:
Je ziet momenteel alleen openbaar lesmateriaal. Log in bij Mijn SEEF om ook het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.
Geselecteerd lesmateriaal
Plattegrond - Fietskunsten, les 2, activiteit 1 Ritsen
Doel
De leerlingen geven elkaar de ruimte wanneer zij naast elkaar fietsen, ook in bochten. De linker leerling ritst door snelheid te verminderen en achter de rechter leerling te gaan fietsen.
Deelvaardigheden
- Opstappen
- Wegrijden
- Naast elkaar fietsen
- Reageren op een signaal
- Achter elkaar fietsen
- Achterom kijken
- Hand uitsteken
- Bocht fietsen
- Remmen
- Achter elkaar stoppen
- Afstappen
Materialen
- Stoepkrijt
- 10 blauwe markeerbollen
- 3 pylonen
- Staander
- Verkeersbord stop (B07)
- Fluitje
Oefening
Deze oefening wordt door twee leerlingen tegelijkertijd uitgevoerd.
Oefening - Opdracht 1
Beide leerlingen:
- stappen naast elkaar op bij het startpunt
- fietsen naast elkaar rechtdoor
- gaan bij een fluitsignaal achter elkaar fietsen (de linker fietser gaat naar achteren)
- kijken bij iedere pylon over hun linkerschouder achterom en steken hun linkerhand uit
- maken een bocht naar links om de markeerbollen heen
- rijden achter elkaar rechtdoor
- remmen bij het stopbord en stoppen achter elkaar
- stappen af en lopen met de fiets aan de hand naar het begin van de route en sluiten aan in de rij.
Oefening - Opdracht 2: afslaan naar links
De leerlingen:
- stappen naast elkaar op bij het startpunt
- gaan bij het eerste fluitsignaal achter elkaar fietsen
- gaan bij het volgende fluitsignaal weer naast elkaar fietsen
- herhalen dit bij elk fluitsignaal
Aandachtspunten
- De achterste leerling die weer links naast de ander gaat fietsen, moet voor deze handeling eerst over de schouder kijken om achteropkomend verkeer te zien aankomen.
- Tip voor kinderen die moeite hebben met het opstappen: laat de kinderen zittend starten. Bij het zittend starten is de juiste stand van de trapper iets voorbij het hoogste punt in de traprichting. Eén voet staat op de trapper en één voet staat op de grond.
- Goed remmen is geleidelijk tot stilstand komen, zonder te haperen of te stoten.
Differentiatie
- De leerlingen doen ieder een gevulde rugzak op hun rug, op de bagagedrager of in hun mand.
- Opdracht 2 kan ook met het hele groepje tegelijk worden uitgevoerd.
- Aan het einde van de les, als iedereen de drie oefeningen gedaan heeft, kan met de hele klas “het ritsen” geoefend worden. De leerlingen fietsen in een grote cirkel (afhankelijk van de vorm van het schoolplein) twee aan twee. Als er gefloten wordt, moeten de leerlingen achter elkaar gaan fietsen. Als er nog een keer gefloten wordt, moeten de leerlingen weer twee aan twee gaan fietsen.