Lesmaterialen
SCHOOL op SEEF heeft allemaal losse lesmaterialen verzameld, voor op school en voor thuis. Van liedjes over veilig oversteken tot een checklist om de fiets van jouw kind te keuren. Filter op groep, thema, soort materiaal en/of uitvoering in de klas of thuis. In de linkerzijbalk met de naam "Kies lesmateriaal" kan je lesmateriaal selecteren om te bekijken.
Groep
Thema
Soort
Uitvoering
Filter:
Groep
Thema
Soort materiaal
Uitvoering
Gefilterd op:
Je ziet momenteel alleen openbaar lesmateriaal. Log in bij Mijn SEEF om ook het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.
Achtjes fietsen om vaardig te worden
Behendigheid, slalom en kettingproef
De betekenis van de witte stok
De dode hoek van vrachtwagens
De wijk in
Educatieve fietsroute
Fietscheck
Fietsen met een groep
Fietskunsten in het verkeer, activiteit 1 Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor
Fietskunsten in het verkeer, activiteit 2 Fietsen op een gelijkwaardige kruising met overstekendevoetgangers
Fietskunsten in het verkeer, activiteit 3 Fietsen op een rotonde zonder fietspad
Fietskunsten, les 1, activiteit 1 Fietsen over een smal en een schuin wegdek
Fietskunsten, les 1, activiteit 2 Met één hand door de bocht!
Fietskunsten, les 1, activiteit 3 Voorsorteren en voorrang geven
Fietskunsten, les 2, activiteit 1 Ritsen
Fietskunsten, les 2, activiteit 2 Een acht fietsen
Fietskunsten, les 2, activiteit 3 High five!
Fietskunsten, les 3, activiteit 1 Geef maar door!
Fietskunsten, les 3, activiteit 2 Bal vangen
Fietskunsten, les 3, activiteit 3 Blokkenrace
Fietskunsten, les 4, activiteit 1 Samen slalom fietsen
Fietskunsten, les 4, activiteit 2 Samen van rijbaan wisselen
Fietskunsten, les 4, activiteit 3 Langs een obstakel fietsen en inhalen
Grote voertuigen en de dode hoek
Hulpdiensten in het verkeer
Labelcriteria corona - maart 2021
Langs een obstakel fietsen
Lesbrief Fietskunsten groep 7 en 8, les 1
Lesbrief Fietskunsten groep 7 en 8, les 2
Lesbrief Fietskunsten groep 7 en 8, les 3
Lesbrief Fietskunsten groep 7 en 8, les 4
Lesbrief Fietskunsten in het verkeer groep 7 en 8
MONO fietsen
Oefenen van de route van het verkeersexamen
OV4U
Pazzup Junior
Poster fietsverlichting AAN
Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor
Samen slalommen en van rijbaan wisselen
SCHOOL op SEEF en een veilige schoolomgeving (leerkrachten)
SCHOOL op SEEF en een veilige schoolomgeving (ouders)
Schoolbrengmonitor
Smalle en schuine rijproef: fietsen over een smal en schuin wegdek
Template schoolactieplan
Trammenland
Veilig fietsen - Verlichting en zichtbaarheid
Verkeersborden - informatieborden
Verkeersborden - je mag hier niet
Verkeersborden - je moet hier
Verkeersborden - pas op
Verkeersborden - voorrangsborden
Verkeersborden maken
Verkeersbordenspeurtocht
Verkeersexamenspel
Verkeerskunsten - algemene informatie voor scholen
Verkeersonderzoek: snelheid auto's meten
Verkeersonderzoek: tijd meten bij een verkeerslicht
Verkeersonderzoek: verkeer tellen
Verkeersquiz
Verkeersvaardigheid
Voorsorteren, voorrang geven en links afslaan
Zweeds renspel - bewegen is gezond
Geselecteerd lesmateriaal
Oefening - Fietsen met een groep
Aandachtspunten bij de voorbereiding
- Neem alleen leerlingen mee die goed zelfstandig kunnen fietsen en een veilige fiets hebben.
- Zorg dat alle leerlingen hebben geleerd om een noodstop te maken.
- Let op losse veters en laat keycords in de jassen doen of afdoen.
- Laat de bagage op een goede manier vervoeren.
- Verzamel de leerlingen met de fiets op een vaste plek op het schoolplein.
- Maak heldere afspraken en geef voor vertrek duidelijke instructies aan de leerlingen.
Neem mee:
- fluorescerende hesjes voor de begeleiders
- een mobiele telefoon met belangrijke telefoonnummers (school, andere begeleiders)
- een EHBO-set
- een bandenplakset
- een fietspompje.
Instructies en afspraken met de leerlingen:
- Spreek af wat te doen bij lastige verkeerssituaties/gevaarlijke plekken.
- Spreek af wat te doen bij verkeerslichten die maar kort op groen staan. Bijvoorbeeld: zodra het licht op geel springt, stoppen de kinderen die nog moeten beginnen met het oversteken van de weg. De rest van de groep wacht aan de overkant op een stuk weg waar genoeg ruimte is tot de groep weer bij elkaar is.
- Fiets in tweetallen met de sturen schuin achter elkaar en niet naast elkaar.
- Fiets nooit met meer dan twee naast elkaar.
- Houd twee handen aan het stuur.
- Fiets niet te dicht naast of achter elkaar. Geef elkaar de ruimte.
- Houd je voorwiel niet recht achter het achterwiel van je voorganger, maar een beetje links of rechts ervan, zodat je niet zo snel op je voorganger botst als deze plotseling moet remmen.
- Waarschuw elkaar als je plotseling moet remmen.
- Laat geen gat vallen in de groep.
- Houd rekening met andere weggebruikers. Geef zo nodig ruimte en ga achter elkaar fietsen.
- Als iemand belt of toetert om in te halen, waarschuw de fietser(s) voor je en ga achter elkaar fietsen door te ritsen.
- Ga ook achter elkaar fietsen bij drukke of smalle wegen.
- Wil je iemand inhalen? Kijk eerst achterom, want misschien word je zelf ingehaald.
- Blijf altijd zelf goed opletten. Rijd niet zomaar achter je voorganger aan.
- Help elkaar en waarschuw degene die achter je fietst voor bijvoorbeeld een paaltje in het wegdek.
- Wees geconcentreerd en serieus. Slippen en zonder handen fietsen is echt te gevaarlijk. Stoeien op de fiets is niet stoer, maar stom!
- Let goed op het stopteken van de voorste fietser.
- Iedereen houdt zich aan de verkeersregels.
Wie fietst waar?
- Beginnende fietsers fietsen aan de binnenkant. De leerling met de minste fietservaring fietst naast de leerkracht.
- Bij één begeleider: wijs een ervaren en fietsvaardige leerling aan om vooraan te rijden en rijdt zelf achteraan voor het overzicht.
- Bij twee of meer begeleiders: één vooraan en één achteraan. Laat de langzaamste leerlingen voorop fietsen en laat hen het tempo bepalen.
Bronnen
- Ideeënboek BSO “Van de achterbank op de fiets”, JSO
- Veilig Verkeer Nederland