Met je ogen dicht - december

Praatplaat digibordles Met je ogen dicht

Leerlingen krijgen een introductie op het thema 'aandacht bij het verkeer' aan de hand van een verhaal. Dit kun je voorlezen of afspelen op het digitale schoolbord. Het verhaal met bijbehorende plaat geeft aanleiding voor een gesprek met leerlingen over gevaarlijk verkeersgedrag. Vervolgens kun je verkeersbegrippen benoemen met de begrippenwolk en verdiepingsvragen stellen. Als afsluiter vind je allerlei spellen, video's en liedjes op de vertelplaat.

Groep
Groep 1, Groep 2, Groep 3, Groep 4
Thema's
Verkeersgedrag, Verkeerskalender
Uitvoering
Op school, Voor thuis

Geselecteerd lesmateriaal

Stap 1. Voorbereiding

Stap 2. Uitvoering

Stap 3. Afronding

Lesbrief - Lesbrief: Met je ogen dicht

Groep 1
Groep 2
Groep 3
Groep 4
Verkeersgedrag
Verkeerskalender
Op school

Begrippen:

auto, kinderwagen, fiets, helm, marktkraam, fruit, scootmobiel, vogel, stoep, rijbaan

In de klas

  • Lees het verhaal met de leerlingen of speel het automatisch af op het digitale schoolbord.
  • Bespreek na.
  • Bekijk de plaat met de leerlingen. Benoem de verschillende verkeersbegrippen aan de hand van de begrippenwolk en stel  verdiepingsvragen. Wie gedragen zich allemaal gevaarlijk op deze plaat? Waarom? Wat moet jij doen als je zo iemand tegenkomt?
  • Klik in de digitale versie van de verkeers­kalenderplaat op spellen, video’s en liedjes en ontdek samen met de leerlingen de verschillende interactieve elementen op de plaat.

Praatplaat Met je ogen dicht

Verhaal Met je ogen dicht

‘Koekkruimels! Lekker!’ Karin en Tariq steken hun neuzen ver de lucht in. Het lijken wel twee  snuf fel ende hondjes. Ze zijn bijna bij de markt aangekomen en nu ze ruiken de stroopwafelkraam. Als ze naar de markt gaan, mogen ze vaak een zakje koek kruimels kopen. Deze keer zijn ze met de vadervan Tariq mee.

‘Ho, wacht even,’ zegt hij. ‘Ik heb hier een hele lijst boodschappen die ik eerst moet halen en dan halen we een zakje kruimels.’ De kinderen zuchten. ‘Toch niet heel, heel, héél erg veel?’ vraagt Tariq. ‘Jij wilde vanavond toch vis eten?’, vraagt zijn vader. ‘Die gaan we halen. En wat groenten, en dadels. En wat dacht je van een mooie bos bloemen voor je moeder? Als jullie me nou een beetje helpen, zijn we zo klaar!

’Bij het markplein is het erg druk. Veel mensen proberen hun auto te parkeren op het terrein achter de markt. Mensen die hun boodschappen al hebben gedaan lopen of fietsen met volle tassen.  Een jongen met een hele grote koptelefoon op loopt voorbij. Hij zingt hard en vals mee met zijn muziek. Tariq en Karin proesten het uit. ‘Haha, dat is echt grappig.’ De vader van Tariq moet er ook een beetje om lachen. Maar hij zegt erbij: ‘Op straat lopen met de muziek zo hard in je oren is niet zo slim.

Vervolg

Je kunt dan het verkeer helemaal niet horen. Stel je voor dat er nu een ambulance aankomt. Dan weet deze jongen helemaal niet dat hij aan de kant moet gaan.’ Dat is waar natuurlijk. Daar hadden de kinderen nog niet aan gedacht. ‘Nou,’ giechelt Karin, ‘Ik ga dat heus niet doen hoor, want het ziet er echt oenig uit!’

‘Pas op!’ Tariqs vader grijpt haar ineens bij haar arm. Ze werd bijna overreden door een fietser. Deze man zat op zijn telefoon te kijken. Hij slingert om Tariqs vader heen en fietst gewoon door. ‘Muziek  luisteren, op je telefoon kijken, het wordt steeds gekker!’ moppert Tariqs vader. ‘En jij liep zo hard te lachen, dat je helemaal niet oplette! Ik moet geloof ik mijn ogen openhouden voor iedereen hier op de markt!’‘Op mij hoef je niet te letten hoor pap,’ zegt Tariq. Ik kan met mijn ogen dicht zó naar de stroop­wafelkraam lopen.’‘Als je dat maar laat. Iedereen gaat nu gewoon weer zijn eigen ogen gebruiken.’ Tariqs vader pakt het boodschappenlijstje.

‘Wie het eerste de viskraam gevonden heeft, krijgt een extra koekkruimel.’ Joelend rennen de kinderen weg. Zo is boodschappen doen wel heel leuk!

Voor de ouders

Ook voor ouders is het belangrijk zich bewust te zijn van het gedrag van kinderen in het verkeer en van hun eigen rol daarbij. Zij kunnen door het geven van het goede voorbeeld en door met hun kinderen te praten en te oefenen een positieve bijdrage leveren aan de verkeerseducatie van hun kind(eren).

Informatie voor de ouders staat op deze website in de vorm van algemene  achtergrondinformatie over het thema en kant­-en­-klare teksten en illustraties bij deze  kalenderplaat. Deze brieven kunt u overnemen in  de schoolkrant of nieuwsbrief van de school of naar aanleiding van het thema aan de leerlingen mee naar huis geven

Delen

Spel - Digibordles december - Met je ogen dicht

Groep 1
Groep 2
Groep 3
Groep 4
Verkeersgedrag
Verkeerskalender
Op school
Voor thuis

Leerdoel

Met dit interactieve lespakket bespreek je met leerlingen hoe zij hun aandacht bij het verkeer houden. Subthema's zijn 'spelregels in het verkeer' en 'verkeersdrukte'.

Bekijk deze les op schoolopseefkalender.nl

Praatplaat Met je ogen dicht

Over digibordlessen

De SCHOOLopSEEF kalender is een lesprogramma van SCHOOLopSEEF. De Verkeerskalender is voor leerlingen in de eerste vier groepen en biedt een maandelijks wisselende illustratie met allerlei leuke interactieve toepassingen en informatie voor de ouders. Met deze middelen is het mogelijk om iedere maand op een eigentijdse, leuke en leerzame manier met een dan actueel verkeersonderwerp aan de slag te gaan. In de klas, met het digibord of thuis op de tablet of de gewone computer.
Delen

Liedje - Naar de overkant

Groep 1
Groep 2
Groep 3
Groep 4
Oversteken
Op school
Voor thuis

Muziek gezongen

Muziek karaoke

Bladmuziek Naar de overkant

Download
Delen

Download - Ouderbrief: Aandacht bij verkeer - december

Log eerst in bij Mijn SEEF om dit lesmateriaal te bekijken. Na inloggen is het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.

Aanbevolen lespakketten

Groep: Groep 1, Groep 2, Groep 3, Groep 4
Thema's: Oversteken, Schoolomgeving en routes, Verkeerskalender
Lesgeven met SCHOOL op SEEF.
Zo werkt het!