De buschauffeur - oktober

Praatplaat digibordles De buschauffeur

Leerlingen krijgen een introductie op het thema 'Hulpdiensten en grote wagens' aan de hand van een verhaal. Dit kun je voorlezen of afspelen op het digitale schoolbord. Het verhaal met bijbehorende plaat geeft aanleiding voor een gesprek met leerlingen over het verkeer in hun eigen straat en opletten in drukke straten. Vervolgens kun je verkeersbegrippen benoemen met de begrippenwolk en verdiepingsvragen stellen. Als afsluiter vind je allerlei spellen, video's en liedjes op de vertelplaat.

Groep
Groep 1, Groep 2, Groep 3, Groep 4
Thema's
Dode hoek, Openbaar vervoer, Verkeersgedrag, Verkeerskalender
Uitvoering
Op school, Voor thuis

Geselecteerd lesmateriaal

Stap 1. Voorbereiding

Stap 2. Uitvoering

Stap 3. Afronding

Lesbrief - Lesbrief: De buschauffeur

Groep 1
Groep 2
Groep 3
Groep 4
Dode hoek
Openbaar vervoer
Verkeersgedrag
Verkeerskalender
Op school

Begrippen:

parkeervak, bus, zwembad, prullenbak, rugtas, stoep, rijbaan

In de klas

  • Lees het verhaal met de leerlingen of speel het automatisch af op het digitale schoolbord.
  • Bespreek na. Waarom moet je niet achter een vrachtauto of bus langslopen/fietsen? Wat is de dode hoek?
  • Bekijk de plaat met de leerlingen. Benoem de verschillende verkeersbegrippen aan de hand van de begrippenwolk en stel  verdiepingsvragen. Wat zien jullie nog meer op  de plaat?
  • Klik in de digitale versie van de verkeers­kalenderplaat op spellen, video’s en liedjes en ontdek samen met de leerlingen de verschillende interactieve elementen op de plaat.

Praktijkoefening

In de gymzaal of op het schoolplein: Laat de kinder­en spelen dat ze de bestuurder zijn van een politie­auto, brandweerauto, ambulance. Bevestig een foto van een politie­, brandweer­ of ziekenauto op buik en rug. De auto’s rijden met sirene door de straat en de overige kinderen (voetgangers) wachten en geven voorrang. Daarna mogen ze oversteken. Wissel regelmatig tot alle kinderen een auto­bestuurder zijn geweest.

Gebruik de tijd tijdens een wandeling of buiten­spelen om eens met de leerlingen te luisteren naar de geluiden in het verkeer. Het toeteren van een auto, het tringelen van een fietsbel, het piepen van een vrachtwagen die achteruit rijdt, enz.

Praatplaat De buschauffeur

Verhaal: de buschauffeur

Tariq zit op zwemles. Elke vrijdagmiddag na school, brengt zijn moeder hem naar het zwembad. Daar krijgt hij een uurtje les van een fijne meester.  Sommige kinderen hebben een hekel aan zwemles. Tariq niet. Hij is een echte waterrat. Op de parkeer­plaats van het zwembad springt hij blij uit de auto. ‘Dag mam, tot straks!’

‘Tariq wacht, je tas!’ Zijn moeder stapt ook uit de auto. Oh ja! Tariq rent snel terug. Hij rent zo langs de bus die daar geparkeerd staat. Een auto die er langsrijdt, moet voor Tariq remmen. Zijn moeder schudt haar hoofd. ‘Wat zeg ik nou steeds. Eerst kijken voor je oversteekt.’ Tariq pakt zijn tas aan  en loopt weer terug.

De chauffeur van de bus staat tegen zijn bus ge­leund. Hij wacht tot een groep wedstrijdzwemmers is ingestapt. Tariq kijkt naar de bus. Hij vindt bussen en vrachtwagens machtig mooi. Tariq wil later graag op zo’n grote auto kunnen rijden. Overal zelfheen kunnen rijden, zelfs naar andere landen! Dat lijkt hem prachtig. Door de bergen en langs steden... Tariq fantaseert verder.

‘He jongen.’ Tariq schrikt op van de buschauffeur.  ‘Je staat te dromen! Dat is niet zo handig, midden op een parkeerplaats.’Tariq kijkt een beetje bedremmeld. ‘Vind je de bus mooi?’ vraagt de chauffeur. Tariq knikt. ‘Kom er maar eens in kijken.’ Tariq stapt de bus in. Hij gaat op de stoel van de buschauffeur zitten. Wow. Dit is cool zeg. Wat zitten er veel knoppen in zo’n bus.

Vervolg

De chauffeur zegt dan: ‘Ik ga nu vlak voor de bus staan, net zoals jij daarnet deed met oversteken. Kijk jij eens of je me kunt zien?’ Tariq kijkt, maar hij ziet de chauffeur niet. ‘Grote wagens hebben een dode hoek,’ zegt de chauffeur als hij weer binnenstapt. Dat zijn plekken rond de bus of vrachtwagen diede chauffeur in de bus niet kan zien. Wil je mij beloven dat je voortaan meer afstand houdt bij grote wagens?’ Tariq knikt. Dit wist hij helemaal niet. Hij deed net best heel gevaarlijk, bedenkt hij zich nu.

‘Als ik later groot ben, ga ik mijn vrachtwagenrijbewijs halen,’ zegt hij tegen de chauffeur. ‘En nu weet ik dit al. Dat is best handig!’ De chauffeur lacht. ‘Dat is zeker heel handig. Maar vooral voor nu! Nu weet je hoe je veilig in de buurt van grote wagens kunt zijn. En nog wat: voordat je je chauffeursdiploma gaat halen, moet je eerst maar eens je zwemdiploma halen!

’Dat is waar ook! Zwemles! Snel springt Tariq uit de bus. ‘Dag meneer,’ roept hij. En hij rent het  zwembad in.

Voor de ouders

Het is voor ouders in de eerste plaats belangrijk zelf goed te weten wat veilig gedrag is in de buurt van vrachtwagens, bussen en voertuigen van de hulp­diensten. Ook moeten ze weten op welke manier ze hun kinderen dit goed kunnen leren. Feit zal blijven, dat jonge kinderen primitief kunnen reageren bij harde geluiden of onverwachte gebeurtenissen in het verkeer. Goede begeleiding onderweg is dus cruciaal.

Informatie voor de ouders staat op de site www.schoolopseef.nl in de vorm van algemene  achtergrondinformatie over het thema en kant­-en­-klare teksten en illustraties bij deze  kalenderplaat. Deze brieven kunt u overnemen in de schoolkrant of nieuwsbrief van de school of naar aanleiding van het thema aan de leerlingen mee naar huis geven.

Delen

Liedje - De dode hoek

Groep 1
Groep 2
Groep 3
Groep 4
Dode hoek
Op school
Voor thuis

Muziek gezongen

Muziek karaoke

Bladmuziek

Delen

Spel - Digibordles oktober - De buschauffeur

Groep 1
Groep 2
Groep 3
Groep 4
Dode hoek
Openbaar vervoer
Verkeersgedrag
Verkeerskalender
Op school
Voor thuis

Leerdoel

In deze interactieve vertelplaat staat het thema 'Hulpdiensten en grote wagens' centraal. Subthema’s zijn 'dode hoek' en 'geluiden en signalen in het verkeer'.

Verhaal De buschauffeur

In deze interactieve vertelplaat staat centraal hoe je je moet gedragen in de buurt van vrachtwagens en bussen. Subthema’s zijn “dode hoek”, “geluiden en signalen in het verkeer”.

Bekijk deze les op schoolopseefkalender.nl

Praatplaat De buschauffeur

Over digibordlessen

De SCHOOLopSEEF kalender is een lesprogramma van SCHOOLopSEEF. De Verkeerskalender is voor leerlingen in de eerste vier groepen en biedt een maandelijks wisselende illustratie met allerlei leuke interactieve toepassingen en informatie voor de ouders. Met deze middelen is het mogelijk om iedere maand op een eigentijdse, leuke en leerzame manier met een dan actueel verkeersonderwerp aan de slag te gaan. In de klas, met het digibord of thuis op de tablet of de gewone computer.

Delen

Download - Ouderbrief: Hulpdiensten en grote wagens - oktober

Log eerst in bij Mijn SEEF om dit lesmateriaal te bekijken. Na inloggen is het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.

Aanbevolen lespakketten

Groep: Groep 1, Groep 2, Groep 3, Groep 4
Thema's: Verkeersgedrag, Verkeerskalender
Lesgeven met SCHOOL op SEEF.
Zo werkt het!