Lesmaterialen
SCHOOL op SEEF heeft allemaal losse lesmaterialen verzameld, voor op school en voor thuis. Van liedjes over veilig oversteken tot een checklist om de fiets van jouw kind te keuren. Filter op groep, thema, soort materiaal en/of uitvoering in de klas of thuis. In de linkerzijbalk met de naam "Kies lesmateriaal" kan je lesmateriaal selecteren om te bekijken.
Je ziet momenteel alleen openbaar lesmateriaal. Log in bij Mijn SEEF om ook het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.
Geselecteerd lesmateriaal
Lesbrief - Lesbrief: Wat een drukte
Begrippen:
oversteken, stoep, fietspad, rijbaan, fiets, auto, bus, voetgangers, schoolplein
In de klas
- Lees het verhaal met de leerlingen of speel het automatisch af op het digitaal schoolbord.
- Bespreek na. Hoe is iedereen vandaag naar school gekomen? Op de fiets, lopend of met de auto? Kom je alleen of ga je met je ouders? Is het bij onze school ook zo druk als in het verhaal?
- Bekijk de plaat met de leerlingen. Benoem de verschillende verkeersbegrippen aan de hand van de begrippenwolk en stel verdiepingsvragen. Staan de kinderen op de goede plek op de weg? Voor wie zijn de stoep, de weg en het fietspad? Waar kun je het beste oversteken? Wat zien jullie nog meer op de plaat?
- Klik in de digitale versie van de verkeers- kalenderplaat op spellen, video’s en liedjes en ontdek samen met de leerlingen de verschillende interactieve elementen op de plaat.
Praktijkoefeningen
Ga met de leerlingen naar buiten en bespreek de situatie rondom de school.
- Waar is de stoep?
- Waar is de weg?
- Voor wie is de stoep, de weg, het fietspad? Waarom?
- Wat moet je doen als je wilt oversteken?
- Waar kun je het beste oversteken?
- Waar staan de voetgangerslichten? Wat betekent rood licht? En groen?
Praatplaat Wat een drukte
Verhaal: Wat een drukte
“Ik wil ook naar sjool!” riep Mirtes kleine zusje vanmorgen steeds. “Nee, dat mag nog niet, Suus. Pas als je vier bent, mag je met mij mee,” had Mirte haar verteld. Het is vandaag de eerste dag van het nieuwe jaar. Iedereen in huis moest er nog even aan wennen, dat het geen vakantie meer is. Er wordt druk heen-en-weer gerend. Julian, Mirte’s grotere broer, is al vertrokken. Hij mag alleen naar school wandelen.
“Trek je schoenen nou aan Mirte! We komen nog te laat. Jij op school en ik op mijn werk.” Mirte’s moeder kon alleen nog maar mopperen. “Rustig aan,” bromde papa, “Ik breng Suusje wel naar het kinderdag- verblijf. Gaan jullie maar op de fiets. Dat is sneller.”
Nu fietsen Mirte en haar moeder snel naar school. Haar moeder trapt heel hard en Mirte moet haar best doen haar bij te houden. In de straat van de school is het druk. Auto’s, voetgangers, fietsers, alles gaat door elkaar. Eén automobilist toetert zelfs, omdat hij vindt dat de andere auto’s niet snel genoeg gaan. “Mam!” roept Mirte, “Niet zo snel, ik vind het eng.”
“Ik geloof dat iedereen nog een beetje moet wennen,” zucht Mirte’s moeder. “Het is ook niet zomaar wat. Na zes weken vakantie ineens weer met z’n allen op tijd te moeten zijn.”
vervolg
Mirte haalt haar schouders op. “Ik vond het niet moeilijk hoor. Ik was vanmorgen heel vroeg wakker. Ik had juist hartstikke zin.” “Ik denk ook dat ik voortaan mijn wekker een half uurtje eerder moet laten afgaan. Scheelt een hoop geren en gevlieg,” zegt haar moeder dan. “En gemopper,” zegt Mirte.
Dan wil een vader ineens snel wegrijden uit de parkeerplaats. Gelukkig ziet hij net op tijd Mirte en haar moeder fietsen. Hij remt en steekt zijn hand op. Met zijn hoofd uit het raam zegt hij: “Sorry, ik heb haast, ik keek niet goed uit.”“Misschien moet u morgen ook de wekker een half uurtje eerder zetten,” zegt Mirte, “dat gaan wij ook doen.”“Mirte toch!” zegt haar moeder streng. Maar de meneer lacht. “Goed idee,” zegt hij. “De wekker een half uurtje eerder en dan gewoon gaan lopen. Dat is nog beter voor het milieu ook!”
“En nu een kus en dan snel de school in,” zegt Mirte’s moeder. En daar gaat Mirte. Op naar een nieuw schooljaar!
Voor de ouders
Ook voor ouders is het belangrijk zich bewust te zijn van de verkeersdrukte rondom de school bij aanvang en eindigen van de schooldag.
Informatie voor de ouders staat op de site www.schoolopseef.nl in de vorm van algemene achtergrondinformatie over het thema en kant-en-klare teksten en illustraties bij deze kalenderplaat. Deze brieven kunt u overnemen in de schoolkrant of nieuwsbrief van de school of naar aanleiding van het thema aan de leerlingen mee naar huis geven.