Lesmaterialen
SCHOOL op SEEF heeft allemaal losse lesmaterialen verzameld, voor op school en voor thuis. Van liedjes over veilig oversteken tot een checklist om de fiets van jouw kind te keuren. Filter op groep, thema, soort materiaal en/of uitvoering in de klas of thuis. In de linkerzijbalk met de naam "Kies lesmateriaal" kan je lesmateriaal selecteren om te bekijken.
Je ziet momenteel alleen openbaar lesmateriaal. Log in bij Mijn SEEF om ook het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.
Geselecteerd lesmateriaal
Lesbrief - Lesbrief Fietskunsten groep 3 en 4, les 4
Activiteiten
- Fietssnelheid aanpassen en een noodstop maken
- Reageren op een signaal
- Ritsen en inhalen
Deelvaardigheden
- Opstappen
- Wegrijden
- Snelheid aanpassen
- Met snelheid een bocht fietsen
- Over een smal pad fietsen
- Reageren op een signaal
- Achterom kijken
- Hand uitsteken
- Bocht fietsen
- Naast elkaar fietsen
- Achter elkaar fietsen
- Ritsen
- Achter elkaar een bocht fietsen
- Langzaam fietsen om ruimte te geven
- Versnellen om in te halen
- Inhalen
- Remmen
- Achter elkaar stoppen
- Versnellen
- Noodstop maken
- Afstappen
Instructiefilm Slim starten, makkelijk wegfietsen
Instructiefilm Snelheid aanpassen
Instructiefilm Reageren op een signaal
Instructiefilm Fietscheck
Voorbereiding
- Vraag de leerlingen met de fiets naar school te komen.
- Vraag drie ouders/stagiaires/klassenassistentes om te helpen.
- Verdeel de klas in drie groepen.
- Geef de instructie aan de begeleiders.
- Verzamel het materiaal.
- Zet de oefeningen uit.
Benodigde tijd
- Voorbereiding in de klas: 10 minuten
- Instructie aan de begeleiders: 10 minuten
- Drie oefeningen uitzetten: 30 minuten
- Uitvoering: 45 minuten
- Nabespreken: 5 minuten
- Opruimen: 5-10 minuten
Werkwijze
Het thema ‘Fietskunsten’ bestaat voor groep 3/4 uit vier lessen waarin de basisvaardigheden van het fietsen worden geoefend. Elke les is onderverdeeld in drie activiteiten.
De doelen van deze lessen zijn:
- activiteit 1: De leerling fietst een bocht en schat in welke snelheid hij moet aanhouden. De leerling versnelt of remt tussentijds af. De leerling remt krachtig met de remmen van de fiets en maakt een noodstop.
- activiteit 2: Na het horen van een signaal kijkt de leerling over de linkerschouder en steekt de linkerhand uit bij het nemen van een bocht naar links, of over de rechterschouder en steekt de rechterhand uit bij het nemen van een bocht naar rechts.
- activiteit 3: De leerlingen fietsen naast elkaar en gaan ritsen: de linker leerling ritst door zijn snelheid te verminderen en achter de rechter leerling te gaan fietsen. De leerling die gaat inhalen kijkt voor het inhalen over de linkerschouder om het achteropkomend verkeer te zien aankomen en versnelt. De leerling kijkt na het inhalen over de rechterschouder om te zien of er ruimte is om weer rechts te gaan fietsen.
Bij de pleinles zet u de drie oefeningen van tevoren uit. De klas wordt verdeeld in drie groepen en na elke 10 tot 15 minuten wordt er van oefening gewisseld. De begeleiders blijven bij de oefening staan, hierdoor hoeft de instructie maar één keer aan de begeleiders gegeven te worden.