Lesmaterialen
SCHOOL op SEEF heeft allemaal losse lesmaterialen verzameld, voor op school en voor thuis. Van liedjes over veilig oversteken tot een checklist om de fiets van jouw kind te keuren. Filter op groep, thema, soort materiaal en/of uitvoering in de klas of thuis. In de linkerzijbalk met de naam "Kies lesmateriaal" kan je lesmateriaal selecteren om te bekijken.
Je ziet momenteel alleen openbaar lesmateriaal. Log in bij Mijn SEEF om ook het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.
Geselecteerd lesmateriaal
Plattegrond - Fietskunsten, les 4, activiteit 2 Reageren op een signaal
Doel
Na het horen van een signaal kijkt de leerling over de linkerschouder en steekt de linkerhand uit bij het nemen van een bocht naar links, of over de rechterschouder en steekt de rechterhand uit bij het nemen van een bocht naar rechts.
Deelvaardigheden
- Opstappen
- Wegrijden
- Over een smal pad fietsen
- Reageren op een signaal
- Achterom kijken
- Hand uitsteken
- Bocht fietsen
- Remmen
- Afstappen
Materialen
- Stoepkrijt
- 12 gele markeerbollen
- 8 pylonen
- 2 staanders
- 2 verkeersborden stop (B07)
- Fluitje (bij de differentiatie)
Oefening
Bij deze oefening reageren de leerlingen op een signaal van de begeleider. Bij elke set pylonen moeten de leerlingen een handeling uitvoeren. De leerling:
- stapt op bij het startpunt en start slim
- fietst over het smalle pad
- hoort vóór de eerste set pylonen van de begeleider welke kant hij op moet
- kijkt bij de tweede set pylonen over de linker- of rechterschouder achterom
- steekt bij volgende pylonen zijn linker- of rechterhand uit
- heeft voor de bocht, bij laatste pylonen, weer twee handen aan het stuur
- fietst de bocht naar links of de bocht naar rechts om de markeerbollen heen
- stopt slim bij de stopstreep
- stapt af en loopt met de fiets aan de hand naar het begin van de route en sluit aan in de rij.
Aandachtspunten
- Tip om te onthouden welke kant ‘links’ is: de beL zit vaak Links op een fiets.
- Slim starten: bij het zittend starten is de juiste stand van de trapper iets voorbij het hoogste punt in de traprichting. Eén voet staat op de trapper en één voet staat op de grond.
- Slim stoppen: goed remmen is geleidelijk tot stilstand komen zonder te haperen of te stoten. Pas als de fiets stilstaat, mag de voet op de grond worden gezet.
Differentiatie
- Om de oefening eenvoudiger te maken, kunt u het omkijken over de schouder in eerste instantie ook weglaten. Als alle leerlingen geweest zijn, laat u de leerlingen de oefening in zijn geheel doen, zoals hierboven beschreven.
- Laat de leerlingen zelf beslissen of ze naar links of rechts gaan, ze moeten wel door het omkijken en hand uitsteken laten zien wat ze gaan doen.
- Om de oefening moeilijker te maken, kunt u fluiten in plaats van linksaf of rechtsaf te zeggen. Afspraak: 1x fluiten is linksaf om de markeerbollen heen, 2x fluiten is rechtsaf om de markeerbollen heen. Als geheugensteuntje kunt u het cijfer 1 links naast de pylonen op de grond schrijven en het cijfer 2 rechts.