Lesmaterialen
SCHOOL op SEEF heeft allemaal losse lesmaterialen verzameld, voor op school en voor thuis. Van liedjes over veilig oversteken tot een checklist om de fiets van jouw kind te keuren. Filter op groep, thema, soort materiaal en/of uitvoering in de klas of thuis. In de linkerzijbalk met de naam "Kies lesmateriaal" kan je lesmateriaal selecteren om te bekijken.
Je ziet momenteel alleen openbaar lesmateriaal. Log in bij Mijn SEEF om ook het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.
Geselecteerd lesmateriaal
Plattegrond - Fietskunsten in het verkeer, activiteit 1 Fietsen op een voorrangskruising
Doel
De leerling verleent, bij het naderen van een voorrangskruising, voorrang wanneer het wordt aangegeven door wegmarkeringen en/of verkeersborden. De leerling kijkt of hij voorrang krijgt van kruisende bestuurders bij het naderen van een voorrangskruising uit voorrangspositie.
Deelvaardigheden
- Vaart minderen bij de kruising
- Voor de kruising naar links, naar voren en naar rechts kijken
- Voorrang geven op een voorrangskruising
- Voorrang krijgen op een voorrangskruising
Materialen
- Stoepkrijt
- 20 blauwe markeerbollen
- 2 pylonen
- 5 staanders
- 2 verkeersborden voorrang verlenen (B06)
- 2 verkeersborden voorrangsweg (B01)
- Verkeersbord stop (B07)
Oefening - Opdracht 1
De leerling:
- stapt op bij het startpunt
- fietst rechtdoor tot de haaientanden
- mindert vaart bij de haaientanden
- kijkt naar links, naar voren en naar rechts
- steekt het kruispunt over
- fietst verder rechtdoor
- kijkt over de linkerschouder achterom en steekt de linkerhand uit
- fietst om de markeerbollen heen
- remt bij de stopstreep
- stapt af en loopt met de fiets aan de hand naar het begin van de route en sluit aan in de rij.
Oefening - Opdracht 2
Laat één van de leerlingen op de voorrangsweg rondjes fietsen om de pylonen A en B. Hij kijkt elke keer bij de kruising goed uit of hij voorrang krijgt van het verkeer van links en/of rechts. De overige leerlingen herhalen opdracht 1 en geven voorrang aan het verkeer op de voorrangskruising.
Aandachtspunten
- De volgende leerling start als de leerling voor hem de bocht naar links gemaakt heeft.
- Tip voor kinderen die moeite hebben met het opstappen: laat de kinderen zittend starten. Bij het zittend starten is de juiste stand van de trapper iets voorbij het hoogste punt in de traprichting. Eén voet staat op de trapper en één voet staat op de grond.
- Goed remmen is geleidelijk tot stilstand komen, zonder te haperen of te stoten.
Differentiatie
- Laat in plaats van één leerling, twee leerlingen rondjes fietsen om de pylonen.
- Laat de leerlingen achter elkaar over de kruising fietsen. Ze maken hierbij een acht (vanaf het startpunt rechtdoor over de kruising, om de markeerbollen heen, langs de pylonen A en B en weer terug naar het startpunt). Ze komen elkaar dan op de kruising tegen en passen de voorrangsregels toe.