Lesmaterialen
SCHOOL op SEEF heeft allemaal losse lesmaterialen verzameld, voor op school en voor thuis. Van liedjes over veilig oversteken tot een checklist om de fiets van jouw kind te keuren. Filter op groep, thema, soort materiaal en/of uitvoering in de klas of thuis. In de linkerzijbalk met de naam "Kies lesmateriaal" kan je lesmateriaal selecteren om te bekijken.
Je ziet momenteel alleen openbaar lesmateriaal. Log in bij Mijn SEEF om ook het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.
Geselecteerd lesmateriaal
Plattegrond - Fietskunsten, activiteit 2 Een rondje fietsen met verkeerslicht
Doel
De leerling houdt balans met één voet op de grond wanneer hij moet wachten bij een verkeerslicht. Voordat de leerling wegfietst, kijkt hij naar links, rechts en weer naar links om te zien of er nog verkeer aankomt.
Deelvaardigheden
- Opstappen
- Wegrijden
- Reageren op een verkeerslicht
- Balans houden
- Naar links, rechts en links kijken
- Een rondje fietsen
- Remmen
- Afstappen
Materialen
- Stoepkrijt
- 20 rode markeerbollen
- 2 pylonen
- 2 staanders
- Verkeersbord stop (B07)
- Verkeerslicht
Oefening
De leerling:
- stapt op bij het startpunt en start slim
- stopt net voor de lijn bij rood licht en zet één voet op de grond als de fiets volledig stilstaat
- kijkt bij groen licht naar de twee pylonen: links, rechts, links
- fietst verder: fietst eerst helemaal rond en fietst daarna naar stop
- stopt slim bij de stopstreep
- stapt af en loopt met de fiets aan de hand naar het begin van de route en sluit aan in de rij.
Aandachtspunten
- Slim starten: bij het zittend starten is de juiste stand van de trapper iets voorbij het hoogste punt in de traprichting. Eén voet staat op de trapper en één voet staat op de grond.
- Het rondje wordt tegen de klok in gefietst.
- Bij het stilstaan bij het verkeerslicht houden de leerlingen balans door één voet op de grond te zetten.
- Tip om te onthouden welke kant ‘links’ is: de beL zit vaak Links op een fiets.
- Slim stoppen: goed remmen is geleidelijk tot stilstand komen, zonder te haperen of te stoten. Pas als de fiets stilstaat, mag de voet op de grond worden gezet.
Differentiatie
Haal de twee pylonen weg en laat de leerlingen zelf naar links, rechts en links kijken als het verkeerslicht van rood naar groen gaat.